Frisch Tamás, a Hewlett Packard Enterprise tanácsadási üzletágvezetője előadását azzal kezdte, 1900-ban a motorizáció jelentette az innovációt – párhuzam a mai korral, hogy az újítás beépül a mindennapokba, ám a kutatás-fejlesztés és a vívmányok alkalmazása már más, új modellek létrehozását jelenti, többek között a mesterséges intelligenciát és annak alkalmazását.

Fotó: Világgazdaság/Vémi Zoltán
A legtöbb cégnek azonban a meglévő modell alkalmazása az elsődleges, illetve új modellek alkotása a már meglévők kapcsán. (Emlékeztetőül: a chatGPT például generatív típusú mesterséges intelligencia.)
A mesterséges intelligencia üzleti haszna ritkán származik csupán egyféle felhasználásból – emelte ki Frisch Tamás, hozzátéve, hogy nagyobb hangsúly van a meglévő alkalmazottak képzésén, ami a jelenlegi tevékenység hatékonyságát növeli. Akik a mesterséges intelligenciára támaszkodnak, ott a meglévő alkalmazottak harminc százalékát tovább kell képezni – mutatott rá, megjegyezve, hogy ehhez a hozzáállás elsajátítása is szükséges. Érdekesség, hogy ma a könyvelők is olyan szoftvereket használnak, amelyek harminc évvel ezelőtt az informatikus privilégiumai voltak, és ez a folyamat lesz jellemző három évtized múlva a mesterséges intelligencia és ugyancsak a könyvelő vonatkozásában, a példánál maradva.
Fintechcégből bank?
Az előadás után kerekasztal-beszélgetés vette kezdetét Hankiss László, a Gránitbank vezérigazgatóhelyettese, Fónai Imre, a K&H Kate és beyond banking vezetője, Ács Zoltán, a Magyar Fintech Szövetség elnöke, Horváth Balázs, a RovanHill vezérigazgatója, valamint Czimer Gergely, a Raiffeisen Bank Zrt. vállalati digitális és fizetési megoldások vezetője részvételével. Itt elhangzott, hogy a startupok, a fintechcégek nehezebben jutnak finanszírozáshoz az utóbbi két évben, nehéz a szabályozási környezetnek is megfelelniük. A bankok az utóbbiak jelenlétét eleinte gyanakvással figyelték, most viszont részben konkurenciái is egymásnak, közülük ugyanakkor nem mindegyik versenytárs, egy e-számlázó például nem tekinthető annak, szüksége is van banki kapcsolatra. Egy sikeres fintechcég pedig (részben) előbb-utóbb bankká válik.