Az Apple-nél és a külföldi pénzügyi szolgáltatójánál felmerült technikai probléma miatt az elmúlt héten jelentős számú hazai ügyfélnél történt jogosulatlan kártyás tranzakció. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) határozott fellépésének és aktív közreműködésének hatására folyamatban van az érintettek teljes körű kártalanítása. Amennyiben valaki még nem kapta meg a jogosulatlan terhelés ellenértékét, abban az esetben jelezze panaszát a hitelintézeténél – közölte a jegybank.
Az Apple június 26-án egy technikai hiba miatt jelentős számú hazai ügyfélnél indított jóvá nem hagyott kártyás fizetést. Összesen 780 ezer darab tranzakció történt mintegy kétmilliárd forint értékben.
A Magyar Nemzeti Bank az incidens bekövetkezésének pillanatától szorosan nyomon követte az eseményeket, és folyamatosan kapcsolatot tartott a hazai bankszektorral, a kártyatársaságok és az Apple képviselőivel.
Az MNB kiemelt célja volt, hogy a lakosság minél gyorsabban visszakapja a jogosulatlan terheléseket, megőrizve az elektronikus pénzforgalomba vetett erős bizalmat. Kiemelten fontos, hogy mind technikai hiba, mind pedig kibertámadás esetén a hazai ügyfelek biztonságban legyenek és semmilyen kár ne érje őket – írták. A jegybank jelezte, hogy az egyeztetések során végig világos, egyértelmű és határozott üzenetet képviseltek: minden érintettnek a jogszabályoknak megfelelően visszajár az Apple technikai hiba miatt történt hibás terhelés. Ennek érdekében elvárta, hogy az összes érintett tegyen meg mindent a helyzet lehető leggyorsabb kezelése érdekében.
Mára a legtöbb érintett ügyfél visszakapta a jogosulatlanul terhelt összegeket. A jegybank azt javasolja az ügyfeleknek, hogy ellenőrizzék banki egyenlegüket és a tranzakciótörténetüket, amennyiben pedig úgy látják, hogy esetükben mégsem történt meg a visszatérítés, haladéktalanul jelezzék azt a számlavezető bankjuknak. Amennyiben az ügyfeleknek panasza van a hitelintézetükkel szemben, abban az esetben az MNB ügyfélszolgálata minden segítséget megad.
A jegybank tovább vizsgálja az elmúlt napok eseményeit, hogy minden szükséges információ teljeskörűen a rendelkezésére álljon. Meg kell állapítani, hogy minden érintett szereplő megfelelően járt-e el az ügy kezelése kapcsán. Továbbá biztosítani kell, hogy a hasonló esetek a jövőben elkerülhetőek legyenek.