Nagy kérdés, hogy van-e közgazdasági fundemantuma azoknak a kijelentéseknek, amelyeket Donad Trump leendő amerikai elnök fogalmazott meg Kanadával és Grönlanddal kapcsolatban. Az Oceonomus Gazdaságkutató Alapítvány tanulmánya arra világít rá, hogy tárgyalási alapként kell kezelni a felvetéseket, vagyis nagyon komoly gazdasági alapjai lehetnek a sokak szerint ördögtől való kijelentéseknek.
A korábbi mar-a-lagói sajtótájékoztatón elhangzott tervek közül Kanada Egyesült Államokhoz való csatolása a legkevésbé reális elképzelés. Amennyiben mégis megtörténne, az USA jelenlegi 346 millió fős lakossága további 41,5 millió fővel bővülne.
Amennyiben egyetlen tagállamként csatlakozna Kanada, a legnépesebb tagja lenne az Egyesült Államoknak, gazdasági tekintetben pedig a 2,51 ezermilliárd dolláros GDP-jével Kalifornia és Texas után a harmadik legerősebb gazdaság lenne a közösségben.
A számos elérhető előrejelzés szerint Kína a 2030-as évtized első felében előzheti meg az USA-t a gazdasági méret szempontjából. Kanada csatlakozásával azonban ez a dátum becslések szerint 2–5 évvel későbbre tolódhatna. Kanada belépésével a kibővült szuperállam területe több mint kétszeresére, 19,5 millió négyzetkilométerre nőne, lehagyva ezzel a 17,1 millió négyzetkilométeres Oroszországot.
Ha a szuverenitási kérdéseket mellőzve valaki eljátszana a gondolattal, hogy a két ország „összenő”, megállapítható, hogy abból nemcsak az USA, hanem Kanada is profitálhatna. Az Egyesült Államokba való belépéshez számos gazdasági és jogi változtatást kellene meghoznia Kanada új kormányzatának és törvényhozásának. A jogrendszer mellett a legnagyobb módosítást az adórendszerben kellene végrehajtani. Kanada tartományonként eltérő és kétszintű vállalati nyereségadója egységesen 21 százalékra csökkenne, a személyi jövedelmeket érintő sávos adózás mértéke kismértékben növekedne, az 5–15 százalék közötti forgalmi adó pedig megszűnne. Kanada éves adóbevételei a bruttó hazai össztermék 35 százalékát érik el, míg az Egyesült Államok esetében ez csupán 25 százalék, így a 30 százalékos tehercsökkenés reális lehet.