Ahogy korábban az az Építési és Közlekedési Minisztérium közösségi oldalán megjelent bejegyzésre hivatkozva lapunk is megírta, az állomásmegújítási pályázat iránti, vártnál nagyobb érdeklődés miatt új kiírás meghirdetése mellett döntött az ÉKM és a MÁV-csoport.

Minden egyes állomásmegújítás külön szakmai támogatást kap
A MÁV-csoport pénteki közleménye szerint a hét nagyállomás esetében külön-külön gazdasági társaságokat hoznak létre, amelyek feladata lesz az új pályázatok kiírása és a pályázati eljárások lebonyolítása, majd – az eredményes közbeszerzési eljárást követően – a nyertes ajánlattevőkkel a fejlesztéseket végrehajtó és a megújuló állomási ingatlanokat üzemeltető, közös társaságok megalapítása. Így minden nagyállomás fejlesztése kiemelt figyelmet, a feladatnak szentelt, külön csapatot és szakmai támogatást kap majd.
Kiemelték, hogy a külső befektetők továbbra sem jutnak állami vagyonhoz, csupán az állami tulajdonban álló ingatlanok hasznosítására és kezelésére jogosult gazdasági társaságokban szerezhetnek részesedést. A közbeszerzési eljárás várhatóan az idei év negyedévben zárul majd le, majd ezt követően kezdődhet meg a fejlesztések megvalósításához szükséges szerződések megkötése.
Nincs változás a pályázat többi szintjén
Az új eljárás csak az állomásmegújítási pályázat országos szintjét, a nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomásokat
- a Budapest Keleti,
- Nyugati,
- Déli,
- Kelenföldi,
- valamint Debrecen,
- Győr és
- Szeged pályaudvarainak
felújítására és funkcióbővítésére vonatkozó kiírást érinti, a térségi és helyi szintű állomásokra vonatkozó pályázatokat nem. A helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség folyamatos, továbbra is országszerte lehet fejlesztési, hasznosítási ötleteket benyújtani a MÁV-csoport busz- vagy vasútállomás-épületeire vonatkozóan – írják.
A pályázat része a tárca vállalásainak
A tárca szerint ez a beruházás része annak a tíz vállalásnak, amelyet Lázár János építési és közlekedési miniszter tett januárban. Lázár János tavaly jelentette be, hogy országszerte a magyar állam a kiválasztott befektetőkkel 99 évig üzemelteti majd a pályaudvarok ingatlanjait. Később hozzátette, maradna részben a vasúti funkció, és ahol lehet, a „fölösleges területeket” kereskedelmi célra hasznosítanák.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nyertesek kiválasztása után a vasútállomásokat átalakítanák, bővítenék, illetve a nagyobb pályaudvarokhoz tartozó ingatlanokon új beruházások is megvalósulnának.