Repülőgép-balesetek: honnan tudhatjuk, hogy melyik légitársaságnál vagyunk biztonságban?

A légi balesetek elkerüléséhez a hatóságoknak több forrást kell fordítaniuk a pénzügyileg gyenge és az alacsonyabb minőségű vállalatirányítással működő légitársaságok felügyeletére. Nemcsak a pilóta felkészültsége és a repülőgép állapota, de a cégvezetés minősége is számít, ha csökkenteni szeretnék a repülőgép-balesetek valószínűségét – állapítja meg egy friss, a Budapesti Corvinus Egyetem részvételével lezajlott nemzetközi kutatás, amelyben több száz légitársaságot vizsgáltak.

2025. 04. 11. 14:08
Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy néhány napja a Magyar Nemzet is megírta, az európai légtér rendkívül zsúfolt, a nyári kiemelt időszakban késések várhatók, mint az elmúlt években is. A repülés nagyon népszerű, az alacsony jegyárak tömegeket mozdítanak meg. Európában elenyésző a repülőgép balesetek száma, de minden utazót foglalkoztat, hogy a kiválasztott légitársaság megtett-e minden elvárhatót a repülés biztonságáért. 

repülőgép balesetek
A debreceni repülőtér 2024-ben csúcsévet zárt, repülőgép-balesetek semelyik hazai reptéren nem voltak. (Fotó: Shutterstock)

A statisztikák szerint repülőgép-balesetek körülbelül 75 százalékát pilótahibák és mechanikai hibák okozzák, de azt korábban nem térképezték fel, hogy a repülési biztonságnak mennyire fontos eleme a légitársaságok pénzügyi stabilitása és az általuk alkalmazott menedzsmentmódszerek. Éppen ezért a Montréali Québec Egyetem, a Concordia Egyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem kutatói nemrégiben a vállalatirányítás személyi és pénzügyi jellemzőinek hatását elemezték a légitársaságok biztonságára. A 70 ország 372 légicégének 26 évnyi adatai alapján levont következtetéseket a Journal of Air Transport Management áprilisi számában tették közzé.

Az eredmények szerint a vállalatirányítás minősége két módon is befolyásolja a repülés biztonságát. A jobb cégvezetés egyrészt növeli a pénzügyi stabilitást: 

  • ez lehetővé teszi a légitársaságoknak, hogy újabb repülőgépeket szerezzenek be 
  • és többet fordítsanak a pilóták és a földi személyzet képzésére. 

Emellett a vállalatirányítás közvetlenül is javítja a biztonságot azáltal, hogy – a légitársaság pénzügyi helyzetétől függetlenül – elősegíti a hatékony szervezeti struktúrákat, és még szigorúbb biztonsági előírásokat vezet be.

 

Tapasztalt cégvezér, kevesebb repülőgép-baleset

Az elemzés kimutatta, hogy ritkábban szenvednek baleseteket azok a repülőjáratok, ahol a cégvezető, illetve az igazgatótanács tagjai képzettebbek, hosszabb ideje látják el munkakörüket, de nem vállalnak párhuzamos tisztséget máshol, és nem állnak közel a nyugdíjhoz (így kisebb az utódlás kockázata, vagyis annak esélye, hogy egy kevésbé alkalmas utód tölti be a posztot). Kevésbé hajlamosak a balesetekre azok a légitársaságok is, ahol az igazgatótanács nemi aránya kiegyensúlyozottabb, a testület létszáma nem nagy (nem haladja meg a 11 főt), tagjai hasonló életkorúak és a fiatalabb korosztályból kerülnek ki. „Minél hosszabb ideje tart a cégvezér megbízatása egy légitársaságnál, annál kisebb a balesetek száma. A vezérigazgató saját vállalati tapasztalatból származó ismeretei és meglátásai ugyanis ellensúlyozhatják a rutinból és a kisebb rugalmasságból eredő kockázatok negatív hatásait” – mondta Thomas Walker, a Corvinus Egyetem vendégkutatója, a Concordia Egyetem professzora, a tanulmány egyik szerzője.

 

A vállalati székhely országa is számít

A szerzők azt is megvizsgálták, hogy egy ország makrogazdasági és intézményi környezete, valamint infrastruktúrája befolyásolja-e az adott országban székhellyel rendelkező légitársaságok biztonságát. A várakozásoknak megfelelően azt találták, hogy a szigorúbb jogi szabályozással, hatékonyabb igazságszolgáltatási és bűnüldözési rendszerrel rendelkező és jobb légiközlekedési infrastruktúrájú országokban működő légitársaságok általában jobban teljesítenek a biztonság terén. A kutatók emellett megállapították, hogy a jobb gazdasági helyzetű – alacsonyabb munkanélküliségi rátájú – államokban szintén kevesebb repülőgép-katasztrófa várható. A jövedelmezőbb, likvidebb és a karbantartásra nagy költségkeretet elkülönítő légicégek járatai ugyancsak ritkábban szenvednek balesetet.

 

Hogyan előzhetők meg a repülőgép-balesetek? 

A kutatók szerint a légi balesetek elkerülésére a hatóságoknak meg kell fontolniuk, hogy további forrásokat fordítsanak a pénzügyileg gyenge légitársaságok és az alacsonyabb minőségű vállalatirányítással működő légitársaságok felügyeletére. A kormányok mérlegelhetik például a karbantartásra érvényesíthető vagy a pilóták képzésével kapcsolatos adókedvezmények bevezetését. A légitársaságoknak érdemes ügyelniük arra, hogy a felsővezetőik képzettek és tapasztaltak legyenek, valamint fejlesszék a pilótaképzést, javítsák a pilóták és szerelők munkakörülményeit, és szigorúbb karbantartási ellenőrzési eljárásokat vezessenek be a balesetek csökkentésére.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.