Egyelőre továbbra sincs pontos és hivatalos nyilvántartás a mikromobilitási eszközök, ezen belül az elektromos rollerek számáról. Ahogy arról sincs, hogy pontosan hány olyan roller közlekedik, amelyre muszáj lenne kötelező felelősségbiztosítást kötni – közölte a Netrisk a rollerszezon indulása apropóján. A Netrisk becslései szerint nyolcvan-százezres nagyságrendről lehet szó, de tényadatok híján ennél több is lehet az ilyen járművekből.
Rollerszezon előtt és után is jó tudni: mire kell kötni biztosításrt és mire nem?
A biztosítási portál tájékoztatása szerint
azokra az elektromos rollerekre kell biztosítást kötni, amelyeknek tervezési sebessége meghaladja a 25 kilométeres óránkénti sebességet, vagy saját tömege nagyobb, mint 25 kilogramm és legalább 14 kilométer óránkénti sebességsebességre képes.
Ugyanez a szabályozás vonatkozik minden egyéb elektromos rásegítéssel működő eszközre, például a segwayekre és az elektromos egykerekű járművekre is. Nem kell biztosítást kötni azonban az elektromos rásegítéssel működő, vagyis pedelec kerékpárokra, a kizárólag mozgáskorlátozott személyek általi használatra szánt kerekesszékes járművekre, valamint a mozgáskorlátozott személy által vezetett elektromos mopedekre – áll a Netrisk összeállításában. Arra viszont nincs pontos adat, hogy hány roller közlekedik kötelező nélkül, azaz szabálytalanul, de még óvatos becsléssel élve is többezres lehet a nagyságrend.
Tavaly négyszáz regisztrált baleset történt, de a valóságban ennél több is lehetett
„A kötelező biztosítás azért is lényeges, mert tavaly január óta a KSH adatai szerint négyszáz olyan személysérüléssel járó baleset történt, amelyek okozója motoros roller volt. Ezekben az esetekben pedig a biztosítás nyújt fedezetet az okozott kárra. Emellett történhettek jóval nagyobb számban olyan balesetek, ahol szerencsére személysérülés nem történt, de az elektromos rolleres kárt okozott” – mondta Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója.
A szakember hozzátette, hogy viszonylag alacsony díj mellett lehet legalizálni a kötelezőköteles rollereket. Igaz, vannak jelentős különbségek az éves díjakban.
A Netrisknél megkötött rolleres kötelezők éves díja átlagosan közel 6300 forint, a mediánérték pedig alig több mint 5200 forint. A legmagasabb éves díj pedig közel 26 ezer forintról szól.
Érdemes tehát összevetni a különböző biztosítók ajánlatait, mert nagyságrendi eltérések lehetnek. Akadt biztosító, amely százezer forint feletti összeget kért, de volt olyan is, amely háromszázezer forintnál is többet.
Besnyő Márton szerint örömteli, hogy a készülő új KRESZ várhatóan pontosabban szabályozza majd az elektromos rollerek használatát és a rájuk vonatkozó szabályokat. Emellett kedvező lenne, ha készülne egy pontos nyilvántartás ezekről az eszközökről, amire van példa a közelben, Szerbiában ugyanis tavaly óta kötelező regisztrálni ezeket a járműveket.