Kiváló üzlet volt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér visszavásárlása Magyarország számára, idén rekordmennyiségű, százmilliárd forint feletti osztalékot fizet a reptér – jelentette be közösségimédia-oldalán Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter vasárnap.
A magyar kormány tavaly júniusban jelentette be: közel húsz év után újra magyar tulajdonban van a Budapest Airport Zrt.
A több mint egyéves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án írták alá a Budapest Airport Zrt. adásvételi szerződését. Az adásvételi tranzakció közép-európai viszonylatban is rekordméretet képviselt. A vételárral arányosan a magyar állam 80 százalékos tulajdonrészt szerzett a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot. A vételár 3,1 milliárd euró, átszámítva mintegy 1200 milliárd forint volt.
A visszavásárlást megelőző időszakról érdemes felidézni: a repteret üzemeltető cég 75 százalékát 2005-ben egy 75 évre szóló koncesszió keretében privatizálta az akkori Gyurcsány-kormány. A vevő a londoni Heathrow repülőteret is üzemeltető BAA International Lcd. volt, az eladási ár pedig 464,5 milliárd forint. A még állami tulajdonban lévő, 25 százaléknyi részvényt 2011-ben értékesítette 37 milliárd forintért a második Orbán-kormány, miután belátta, hogy a kisebbségi részesedés nem biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport stratégiai működésében.
A ferihegyi repülőtér egyébként május elején ünneplte fennállásának hetvenötödik évfordulóját: 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét. Az elmúlt hét és fél évtizedben utasok százmilliói és repülőgépek milliói fordultak meg a ferihegyi futópályákon és terminálépületekben, a légikikötőt több ízben is Európa legjobbjának választották az utasok véleménye alapján, légiáru szállításban betöltött régiós elosztóközpont szerepe pedig megszilárdult.