Gyorsforgalmi úton Pápára

Négysávos út épül Győr és Pápa között, így gyorsforgalmi összeköttetést kap a légibázis, ahol többek közt a NATO csapatszállító behemótjai, a C-17-es Globemasterek állomásoznak.

2019. 09. 02. 7:34
null
Gyors és biztonságos lesz a légibázis megközelítése Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kihirdette a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) a 83-as főút Győr és Pápa közötti szakaszaira kiírt kivitelezői közbeszerzés pályázatát. A 83-as Győr határában keresztezi az M1-est, tehát valójában az új gyorsforgalmi szakasz Pápát az M1-es sztrádába köti be.

Az európai közbeszerzési értesítőben (TED) megjelent felhívás szerint a feladat a Pápa és Tét közötti, valamint a Tét és Győr közötti útszakaszokat négysávosra bővíteni. A kiírás a Pápa és Tét közötti 18,4 kilométeres részére vonatkozik, de nemcsak a négysávosítást kell elvégezni. A tájékoztató ugyanis utal a 8315-ös repülőtéri bekötőútra, ami 1570 méteren épül majd ki. Azt minden bizonnyal egy következő kiírás tartalmazza majd, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. pápai mérnökségi telepét is korszerűsítik és bővítik. Létrejön továbbá két, külön szintű csomópont is Pápa északi térségében és Gyarmatnál. A Tét és Győr közötti 17,6 kilométeren négy külön szintű csomópontot építenek: Tét déli és északi részénél, valamint Győrszemere és Koroncó közelében.

A 83-as fejlesztésének első üteme már elkészült, tavaly nyáron Győrben átadták a 83-as főút bevezető szakaszán elvégzett útfejlesztést. Egyrészt négysávosra bővítették a 83-asnak a főút és az M1-es autópálya találkozásánál fekvő egy kilométeres szakaszát, másrészt további fejlesztésekkel gyorsították és biztonságosabbá tették a csomópontot.

A főút és a sztráda Győr déli külső övezetében található csomópontjában korábban rengeteg baleset történt, ez indokolta a másfél milliárd forintos beruházást.

A munkálatok során a 83-as főúton új sávokat építettek, így az M1-es autópálya hídja alatt is négysávossá vált. A beruházásban három turbó körforgalom is kiépült, az M1-es Mosonmagyaróvár felőli lehajtójában közvetlen ág épült ki Pápa felé.

Gyors és biztonságos lesz a légibázis megközelítése
Fotó: Havran Zoltán

A fejlesztésnek nemcsak az a célja, hogy a dunántúli megye, Veszprém második legnagyobb lélekszámú városát bekapcsolják a gyorsforgalmi úthálózatba, hanem hogy gyorsan és biztonságosan megközelíthetővé váljon a pápai légibázis. Jelen sorok írójának módjában állt megtekintenie az ott szolgálatot teljesítő három óriási csapat- és teherszállító gép egyikét, és utasként repülhetett is egy kört a US Air Force egyik C–17-es Globemasterének fedélzetén. A BigMacnak is becézett C–17-esek – miként a számos filmben is szereplő Herculesek – tornateremnyi, multifunkcionális rakterébe a lehajtható raktérajtórámpán csapatok masírozhatnak be vagy többkamionnyi árut csúsztathatnak be.

Az iraki és az afganisztáni hadműveletekben igen fontos szerep hárult a szállítógépekre, hiszen az amerikai és szövetséges alakulatok az anyaországtól igen távol viseltek hadat. Ezenfelül a különböző természeti katasztrófák, cunamik, vulkánkitörések, illetve a helyi háborúk miatt bekövetkező humanitárius katasztrófák enyhítése érdekében végrehajtott bevetések során is szerepet kaptak és kapnak ma is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.