Közös fedél alatt a vasút és a busz

Kaposváron már épül, tucatnyi városban pedig előkészítés alatt áll az intermodális közlekedési központ. Ha a vasútállomás és az autóbuszok átszállóhelye egy fedél alá kerül, könnyebben megvalósul az átjárható, egyetlen jeggyel vagy bérlettel igénybe vehető helyi és országos közösségi közlekedés. Utóbbi nemcsak komfortosabb, de olcsóbb is, mert nem kell közpénzből fenntartani párhuzamos járatokat.

2020. 02. 12. 5:45
null
MN_SABLON
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint tucatnyi városban kezdik meg a közeljövőben az intermodális csomópontok fejlesztését az országban, melynek lényege, hogy a jelenleg egymást elkerülő, közpénzből fenntartott közúti és vasúti közösségi közlekedési szolgáltatás fizikailag összekapcsolódik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vasútállomás mellé közvetlenül odatelepítik a buszpályaudvart, hogy az átszálláshoz ne kelljen utazni.

A pályaudvarokat és környezetüket felújítják, és P+R, B+R parkolókat is építenek. Fontos elem a közös utastájékoztató rendszer, amely tartalmazza az átszálláshoz szükséges információkat, valamint a közös jegypénztár. Ez a fejlesztés teszi lehetővé végső soron, hogy a MÁV és Volán menetrendjét összehangolják.

Az intermodális csomópontok megvalósítása területén legelőrébb Kaposvár tart, ahol az év végére befejeződhet az új közlekedési csomópont kivitelezése.

A megyeszékhelyek közül elsőként Somogyban kezdődött meg a közlekedési központ építése, amely a Modern városok program finanszírozásában valósul meg 17,7 milliárd forintból. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában megvalósuló projekt alapkövét 2018 májusában tették le. Az átalakítás érinti a vasútállomás épületét, a buszpályaudvart, emellett közúti és kerékpáros-, gyalogos-felüljárót is építenek.

Az év elején megkezdődhetnek a szombathelyi közösségi közlekedés új központjának tervezési munkálatai, miután a NIF beruházásában épülő projekt pályázatán győztest hirdettek. Az uniós közbeszerzési értesítő szerint a projekt költsége nettó 358 millió forint. A vasi megyeszékhelyen az új közlekedési központnak egy minimum 660 négyzetméteres felvételi épületet alakítanak ki.

A székesfehérvári vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és a P+R parkolók kialakításának projektje jelenleg előkészítési fázisban van. Az engedélyezési és a kiviteli tervek elkészítésére, engedélyezési eljárások lefolytatására, valamint az egyéb szükséges tervezési feladatok ellátására vonatkozó szerződést 2018. márciusban kötötte meg a NIF Zrt.

A tervezési feladatok befejezését köve­tően indítható el a kivitelező kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás. Hasonló közbeszerzés zajlott Nyíregyháza közlekedési központjának tervezése ügyében.

Debrecenben sok év tervezése és több sikertelen közbeszerzés után sincs érvényes kivitelezési pályázat a főpályaudvar felújítására. Miskolcon ugyancsak felülvizsgálta a kormány a korábbi terveket.

A közbeszerzési értesítő szerint a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő előkészítési és tervezési feladatokra jelenleg is keres kivitelezőket Dunaújváros, Eger, Kőszeg, Kecskemét közlekedési központjának megvalósítására.

Esztergomban már elkészült a fejlesztés, ez a helyi önkormányzat határozatából derül ki, amelyben hozzáigazították a helyi közösségi közlekedési járatok menetrendjét a vasúthoz. Egy 2016-os kormányhatározat Kaposvárnak 10,5, Miskolcnak 7,5, Nyíregyházának hat-, Székesfehérvárnak 6,5, Tatabánya–Bicskének 11,5 milliárd forintot különített el a közlekedési központok kialakítására.

De miért kell jelentős építkezéseket folytatni, hogy a vasútállomások és az autóbuszok megállói egy helyre kerüljenek? Azért, hogy a vágányhálózat történelmi okokból olyan, amilyen – a vasút a XIX. században elsősorban a mezőgazdasági termények szállítására épült –, míg a közutak vonalvezetése jobban alkalmazkodott a települések mai elhelyezkedéséhez.

A pályaudvarok általában ezért a mai városok központjától távolabb helyezkednek el, míg a buszok a lehető legközelebb állnak meg a központhoz. A közlekedési kormányzat célja az, hogy száz kilométernél nagyobb távolságra vasúttal utazzanak az emberek, a buszok fő feladata, hogy a vasúthoz eljuttassák az utasokat.

Vonatmegálló épül Újpalotán

Tavaly májusban két hétig ideiglenesen, csúcsidőszakban személyvonatok közlekedtek a Budapest–Hatvan vasútvonalról Újpesten át Piliscsabára. A tervek szerint tavasztól a Piliscsaba és Angyalföld között félóránként közlekedő vonatok munkanapokon a bal parti körvasúton át tovább közlekednek Rákosig. Kísérleti jelleggel Újpalotán megállóhelyet létesít a vasúttársaság, háromszázötven méterre a 7-es buszcsalád Molnár Viktor utcai megállóhelyétől. Mindkét oldalon egy-egy nyolcvanöt méter hosszú magasperon épül, utasbeállóval, térvilágítással, valamint hangos utastájékoztató rendszerrel. A tapasztalatok alapján születik döntés a további fejlesztésről.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.