Megerősítette bástyáit az internetes kereskedelem

Nagyot fordult a világ a napi bevásárlások terén is: a koronavírus terjedésével kevesebben keresik fel a forgalmas bevásárlóhelyeket, helyette inkább az otthon biztonságában az internetes bolti kínálat felé fordulnak. Az elmúlt hetekben az élelmiszer-kiszállító cégeknek a megszokott kereslet többszöröse szakadt a nyakába, míg az iparcikkek határtalan kínálatát nyújtó webáruházak is növekvő arányban igyekeznek kiváltani a lakossági fogyasztás rutinszerű elemeit. A feltörekvő házhozszállítási terület zászlóshajói gondoskodnak az online rendelések biztonságáról a járvány idején.

2020. 03. 30. 7:34
Változó idők. Újabban otthon fogyaszthatják el a vevők az éttermi kosztot Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A járvány terjedésével szaporodó kockázatok ellenére is biztonságos vásárlások lehetőségére hívta fel a figyelmet az Ecommerce Hungary, kiemelve, hogy az internetes kereskedelemben ennek érdekében védelmi intézkedések történtek. Az iparági szakszövetség az ­Extreme Digital, az eMAG Magyarország, a Media Markt Magyarország és a csomagkézbesítést végző nagyobb futárcégek többsége, így az MPL, a GLS és a ­FoxPost képviseleté­ben közölte: a koronavírus szélesebb körben való megjelenése óta több mint egymillió rendelést teljesítettek Magyarországon. Ebből látszik, mekkora jelentősége van, hogy a rendkívüli állapotok kezelésére a helyzethez igazodó mozgástérrel rendelkezzen a hazai webkereskedelem.

Változó idők. Újabban otthon fogyaszthatják el a vevők az éttermi kosztot
Fotó: Bach Máté

Mivel a házhoz szállítással vagy személyre szabott átvételi lehetőséggel megoldható internetes bevásárlások szerepe villámgyorsan felértékelődött a vírus árnyékában, az e-boltok komoly intézkedésekkel biztosítják, hogy hosszabb távon is stabilan ki tudják szolgálni az átlagos tavaszhoz képest márciusban ütemesre kapcsolt, máig bővülő keresletet. Ez azért is egyre fontosabb, mert a gócpontgyanús csoportosulások megakadályozására eddig bevezetett bolti korlátozások miatt a hagyományos kereskedelemben szűkülnek a beszerzési lehetőségek.

– Tagvállalataink olyan szigorú higiéniai és biztonsági intézkedéseket vezettek be a logisztikai folyamataikban, amelyeknek köszönhetően a koronavírus terjedése alatt is képesek biztonságosan ellátni a lakosságot – hangsúlyozta az Ecommerce Hungary.

Ezek közül a legfontosabb gyakorlatokhoz tartozik, hogy a naponta többször fertőtlenített raktárak dolgozói védőmaszkot és kesztyűt viselnek, a munkavállalók testhőjét érintés nélküli mérőkkel ellenőrzik. Naponta többször takarítják a szállító járműveket is, míg a kézfertőtlenítő több ponton folyamatosan elérhető a dolgozóknak, akik közül a futárokat külön kiképezték arra, hogy az esetleges fertőzés lehetőségét elkerülve adják át a megrendelt csomagot.

Sokan a főként plázákban, hipermarketekben, forgalmas csomópontokon lévő csomagautomatákba kérték eddig a küldeményeket, amely olcsóbb megoldás az otthonra szóló kézbesítésnél, és az is előnye, hogy az áru átvételének pontos időpontját a vevő szabhatja meg azzal, hogy maga megy el a csomagért – ez a lehetőség azonban az elkövetkező időkben kevésbé lesz népszerű. Jó tudni mégis, hogy az automatákat minden egyes feltöltés előtt fertőtlenítik belülről, ahogy a kezelőszerveket is, például az érintőképernyőt.

– A veszélyhelyzetben az internetes vásárlás a legbiztonságosabb, mert akik online rendelnek, a lehető legkevesebb emberrel, gyakorlatilag csak a futárral kerülnek kapcsolatba. Az internetes fizetéssel pedig a készpénzhasználat is kiváltható – közölte lapunkkal Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke. A koronajárvány terjedésével mil­liósra ugrott rendeléstömegről elmondta, hogy például háztartások százez­reit szolgálták már ki tisztítószerekkel, és a beszerzők jelenleg is azon dolgoznak, hogy a hiánycikknek számító antibakteriális folyékony szappanból és a megfelelő védettséget nyújtó FFP3-as osztályú légzésvédő maszkokból újabb készleteket hozzanak.

Jelezte: annak érdekében, hogy a súlyosabb szakaszokban is zökkenőmentes maradhasson az e-kereskedelem, az operatív törzstől azt kérték, rendeljék el, hogy a kiszállítócégek április 13-án, azaz húsvéthétfőn, illetve hét végén is folytathassák a munkát, a fizikai üzletet is működtető webáruházak pedig 15 óra után is kiadhassák boltjukban az előre kifizetett rendeléseket.

Olcsóság vagy biztonság?

A magyarországi cégeknek sem kedvező hogy egyes külföldi webáruházak látványosan alacsony áraikkal erős versenyhelyzetet teremtenek, holott többször volt már dolguk a hatóságokkal. Legutóbb az Amazon, az AliExpress, az eBay és az itthon is közkedvelt Wish online piacterek oldalain árusított 250-féle iparcikket vizsgált meg az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet. Az elektronikai, kozmetikai, játék- és más jellegű portékákról egyértelműen megállapították, hogy a kétharmaduk nem biztonságos. A Tudatos Vásárlók Egyesülete által idézett jelentésből kiderül, hogy az alkalmi akciókról ismert webáruházakban például olyan füstérzékelő készüléket is árulnak fillérekért, amelyik nem észleli a szén-monoxidot, illetve olyan játékot, amelyikben túl sok volt a veszélyes kémiai anyag, míg egy használat közben megolvadt töltő esete sem javíthatott az összeredményen. A neves külföldi piactereken megállapított, lesújtó eredményre Monique Goyesn, a 43 fogyasztóvédelmi szervezetet jegyző BEUC igazgatója megjegyezte: ideje lenne, hogy az uniós online piacterek felelősséget vállaljanak az általuk forgalmazott termékekért.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.