Aki manapság vasúton kíván eljutni Erdélyország fővárosába, a Hargita IC fedélzetén 7 óra 28 perc alatt teheti meg az utat. Ha azonban megvalósul a Budapest–Kolozsvár vonal, akkor a magyar oldalon a 250-300 kilométeres szakaszt egy óra alatt letudja majd a szuperexpressz, és várhatóan a mintegy 170 kilométeres erdélyi szakaszon is legfeljebb egy óráig tarthat majd az út. Vagyis a jelenlegi menetidő negyede is elég lesz majd a két város közötti utazásra.
Mindez az uniós közbeszerzési értesítő felhívásából derül ki. A leendő kivitelező feladata a Budapestet Kolozsvárral összekötő nagy sebességű vasút országhatárig történő kiépítésére vonatkozó, költség-haszon elemzést is tartalmazó részletes megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, összhangban a korábbi kormányhatározattal.
Kiemelt figyelmet kell fordítani a helyzetfeltárásra, a keresletelemzésre, forgalmi modell készítésére, a többszintű változatelemzésre, a kiválasztott változat vázlattervszintű kidolgozására, költségbecslésére, érzékenységvizsgálatra, kockázatelemzésre. A környezetvédelmi elemzés ideje alatt kell meghatározni a szükséges környezetvédelmi engedélyezési eljárást.

Fotó: 123RF
Maga a vasúti pálya magyarországi szakasza vonalvezetéstől függően 250-300 kilométer hosszú, óránként 250-300-350 kilométeres sebességre tervezett, amelyen évente legalább ötszázezer utast lehet szállítani. Kikötés, hogy két, legalább hetvenezer lakosú nagyváros közösségi közlekedési rendszerébe csatlakozzon a vasútvonal intermodális csomóponton keresztül.
Nagyobb folyók, folyamok – a Tisza, a Körösök –, valamint nagy forgalmú közutak keresztezésénél, városi környezetben, nehéz domborzati viszonyok között műtárgyakat, hidakat, alagutakat kell tervezni. A szerződés teljesítése idején legalább két folyami hídra, illetve két közúti keresztezésre lehet számítani az elemzések alatt. A tervezésnél figyelembe kell venni, hogy a hagyományostól eltérő, speciális, nagyobb teljesítményű, sebességű, kapacitású járműveket kell használni.
A tervezőnek a hazai szakaszra vonatkozóan a kiválasztott változat pályageometriai tanulmánytervszintű kidolgozása lesz a feladata, közel 250-300 kilométer hosszú, egybefüggő vasúti pályára vonatkozóan, a meglévő vasúti vonalak részbeni felhasználásával. Emellett a nyertes ajánlattevő felelőssége a rendszeres egyeztetések megtartása és kapcsolattartás hazánk és Románia képviselőivel, illetékes szerveivel, szervezeteivel, hatóságaival, valamint a szerződés teljesítéséhez szükséges kapcsolattartókkal.