Irakban már sosem lesz minden olyan, mint az Iszlám Állam előtt volt. Elveszett a vallások közötti törékeny bizalom és a tartós béke reménye. A dzsihadistákat talán legyőzték, de gyilkos ideológiájuk tovább fertőz. A bekötőutak kereszteződéseiben még mindig ellenőrző pontok állítják meg a forgalmat, a „polgárőrök” itt egyenruhás, gépkarabéllyal felfegyverzett harcosok. Nem katonák; a helyiek maguk szervezik meg védelmüket, amely jellemzően egy nagyobb milícia ernyője alatt működik. Terrortámadások fenyegetésében, hevenyészett kiképzéssel teljesítenek szolgálatot,
így idegenként jobb türelemmel fordulni feléjük, és nem kerülni hanyagul lengetett puskacsövük elé.
A településekre engedély nélkül úgysem juthat be senki, akinek nincs ott keresnivalója. És ugyan mit keresnének európaiak az iraki sivatagban?

Tell-Aszkuf kapuit is csak a helyi pap telefonhívása nyitja meg. Az iraki kisvárost ugyan a magyar segélyek miatt szívesen nevezik „Magyarország leányának”, ám ha jól cseng is az „al-madzsar”, az őrök ugyanolyan marcona tekintettel vizslatnak. Abuná – arabul atyánk – kérésének viszont úgy engedelmeskednek, mintha csak parancsnokuktól kapták volna. Nem árt az óvatosság, a keresztény többségű faluból 2014-ben a kurd hadsereg, a pesmerga – amelynek jelentése: „akik szembenéznek a halállal” – visszavonult, így az Iszlám Állam szinte puskalövés nélkül foglalta el azt. Ezután itt húzódott a front, a kurdok a védelmi vonalat a szomszédos Alkosban húzták meg, amely hátát hegyeknek veti a magaslaton ősi kolostorral, ahonnét jól belátható a Ninivei-fennsík. Így Tell-Aszkuf húzta a rövidebbet.
Mikor a dzsihadisták meghódítottak egy települést, az arab nún betűvel jelölték meg azokat a házakat, ahol keresztények laktak. Az „n” a názáretire utalt, egyúttal azt jelentette, hogy szabad a préda. Azon keveseknek Krisztus követői közül, akik nem tudtak, netán nem akartak elmenekülni a dzsihadisták elől, három lehetőségük maradt: áttérnek az iszlámra, adót fizetnek – vagy meghalnak.
A terrorkalifátus rémuralma rövid életűnek, de annál pusztítóbbnak bizonyult. Amikor 2016-ban az Iszlám Államot végül kiverték a városból, a legnagyobb kárt nem is a bombázások okozták, hanem hogy