Nem az abortusz lesz a fő kampánytéma Amerikában

Központi témává kívánja emelni az abortuszt a novemberi félidős választásokat megelőző kampányban a Demokrata Párt. Ezzel szemben a republikánusok a negyven éve nem látott inflációra, a növekvő bűnözésre és a déli határon tapasztalható migrációs nyomásra helyezik a hangsúlyt, de továbbra is fel fognak szólalni az élet védelme mellett.

2022. 06. 27. 5:55
null
Washington, 2022. június 25. Kisgyermeket tart fel egy résztvevõ a legfelsõbb bíróság abortuszról szóló döntését ellenzõ tüntetésen Washingtonban 2022. június 24-én, miután a testület hatályon kívül helyezte azt a csaknem ötvenéves döntést, amely alapján a szövetségi kormány garantálta az abortusz jogát. A döntés értelmében az abortuszjog normáit ezentúl a tagállamok határozzák meg. Az ítélet után nyolc tagállamban azonnal életbe lépett az abortusztilalom. MTI/EPA/Michael Reynolds Fotó: Michael Reynolds
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Idén ősszel az abortuszról, a szabadságról és az önrendelkezésről szavazunk – nyilatkozta Joe Biden amerikai elnök a legfelsőbb bíróság pénteki, abortuszügyben hozott szigorító döntése után. Elemzők szerint a határozat még inkább kiélezi a kormányzói, képviselőházi és szenátusi helyekért folyó versenyt.

A Demokrata Párthoz kötődő szervezetek bejelentették, hogy 150 millió dollárt terveznek az abortusz témájára költeni a választások előtt.

Az úgynevezett csatatérállamokban, mint például Wisconsin, Pennsylvania, Virginia, Florida és Michigan, már a hétvégén elkezdődött a nyilatkozatháború. – Én megvédem az abortuszhoz való jogot, az ellenfelem elveszi. Ez ennyire egyszerű – írta John Fetterman, a demokraták pennsylvaniai szenátusi jelöltje. A republikánusok a gazdaságra helyezik a hangsúlyt. Samantha Bullock az országos republikánus kongresszusi kampánybizottság szóvivője szerint: „A döntés nem változtat azon a tényen, hogy a választók legfőbb aggodalma az árak emelkedése, a növekvő bűnözés és a déli határ katasztrófája”.

Hank Sheinkopf, a demokraták egyik stratégája szerint korai megmondani, hogy novemberben a megélhetési kérdések vagy az abortusz fogja-e meghatározni a választások kimenetelét. – Az abortusz kérdése valószínűleg nem ingatja meg a szavazókat, de a csatatérállamok választását befolyásolhatja – elemezte a stratéga.

– A fehér nők jelentős része konzervatív, akik az életpárti mozgalom gerincét alkotják. Ha a demokraták elveszítik a fehér nők felét, akkor a nőknél is elveszítik a többséget – mondta Kelsy Kretschmer, a Kaliforniai Egyetem szociológiaprofesszora. A nők szavazási szokásait vizsgáló professzor szerint a választóknak leginkább konkrét véleménye van az abortuszról, de nem ez alapján szavaznak. Ha a demokraták azonban úgy érvelnek, hogy ez a (női) jogok elvételének a kezdete, akkor szerinte felrázhatják a szavazókat.

A közvélemény-kutatások alapján sem az abortusz kérdése a meghatározó.

Az ABC/Ipsos egy friss felmérése szerint a válaszadók csupán 12 százaléka tartja az abortuszt a legfontosabb kérdésnek, 17 a fegyveres erőszakot, míg összesen 48 százalékuk az inflációt, az üzemanyagár-emelkedést és a gazdaság állapotát teszi az első helyre. Sőt, a CNN/ SSR felmérése úgy találta, hogy a republikánusok részvételi hajlandósága mintegy 10 százalékponttal több, mint a demokratáké. Ez kulcsfontosságú, hiszen a félidős választásokon rendszerint alacsonyabb a részvétel, mint az elnökválasztásokon. Mindezek ellenére az amerikaiak mintegy kétharmada támogatja az abortusz legalizálását, ami pártokon átívelő többségnek mutatkozik.

Borítókép: kisgyermeket tart fel egy résztvevő a legfelsőbb bíróság abortuszról szóló döntését ellenző tüntetésen Washingtonban 2022. június 24-én (Fotó: MTI/EPA/Michael Reynolds)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.