Győzelmi út – így nevezik azt a tükörsima autópályát, amelyen az egykor élettől pezsgő, ma romosan álló Füzuli városának épületeit magunk mögött hagyva haladunk karabahi túránk utolsó állomása felé, az azerbajdzsáni kultúra bölcsőjének titulált Susába. – A 102 kilométeres autópálya azt az utat hivatott megörökíteni, melyet az azeri harcosoknak kellett megtenniük 2020 őszén, amikor felszabadították Susát.
Elesett katonáink előtt tisztelgünk ezzel, ez volt az első nagyszabású infrastrukturális beruházás, amely elkészült a fegyverszünetet követően
– meséli Araz Imanov, a karabahi gazdasági régió különleges elnöki képviselője.
Ahogy haladunk, a minket eddig körülölelő kopár síkságot felváltja az egyre sűrűsödő növényzet, nemsokára már a Kis-Kaukázus hegységét szeljük át a kacskaringós szerpentinen. Az út szélén szinte mindenhol munkálatok jeleit tapasztalni: hol egy híd, hol egy alagút előkészületei látszanak. Amint az utolsó katonai ellenőrzőponthoz érkezünk, sofőrünk felkiált: – Az ott már Susa! – mutat lelkesen az alattunk elterülő völgybe.
Bevehetetlen erőd
A Susát övező ősi emlékhelyek, valamint a város környékén még az 1970-es években végzett régészeti ásatások eredményeiből arra lehet következtetni, hogy a terület Azerbajdzsán emberek által legrégebb óta lakott térsége, már a paleolit korszakból származó kőszerszámokat is találtak itt a kutatók. Ennek ellenére a várost, melyet ma Susaként ismerünk, csak a XVIII. század közepén alapította Panahali kán, a Karabahi Kánság vezetője, aki a legenda szerint egy erős, bevehetetlen erődöt szeretett volna felhúzni a Kis-Kaukázus hegyvonulatainak ölelésében.
Elhelyezkedése miatt aztán hamar kereskedelmi és kulturális csomópont lett. Emellett stratégiai szerepe is felértékelődött, ugyanis innen közelíthető meg a régió – már akkoriban is – legnépesebb városa, Sztepanakert (azeriül Hankendi), ami ma a szakadár Hegyi-Karabah Köztársaság fővárosa.
Susában évszázadokon át éltek egymás mellett azeriek és örmények, ezért nem meglepő az sem, hogy a 2020-as konfliktusból vesztesként kikerülő örmények is sajátjukként tekintenek a városra. Az etnikai villongások az I. világháború környékén kezdődtek meg, melyeknek a nagy múltú központ lett az egyik fő színtere. A várost 1992 májusában, az első karabahi háború idején foglalták el az örmény egységek, ekkor a közel húszezres, szinte csak azeriekből álló lakosság túlnyomó része vagy önként elvándorolt, vagy deportálták őket. A csaknem három évtizedes örmény uralom alatt az épületek túlnyomó részét nem építették újjá, hagyták, hogy az idő vasfoga tegye a dolgát. Ez azonban két évvel ezelőtt megváltozott: az élet kezd visszatérni az azeri kultúra bölcsőjébe.