Az oroszországi repülőipar továbbra is kap szállítmányokat az orosz Avia-FED-Service cégtől, amely Ukrajnában vásárolta meg a legtöbb alkatrészt – számolt be az Ukrajinszka Pravda ukrán hírportál.
Az orosz–ukrán háború kirobbanása óta az Avia-FED-Service legalább 650 millió rubel (7,3 millió dollár) értékben (2022–2023 júliusa) látta el az orosz védelmi minisztériumot, a Rostecet és az elnöki légierőt repülőgép-pótalkatrészekkel. Ezen beszerzések jelentős része, nagyjából
370 millió rubel (4,1 millió dollár) ukrán cégektől származott.
A megvizsgált időszakból származó vámadatok szerint a cég pótalkatrészeket importált
- a harkovi FED gépgyártó üzem által gyártott An–124-es repülőgépekhez csaknem 120 millió rubel értékben (4,1 millió dollárért);
- a kijevi Radar üzem által gyártott Ka–32 helikopterek radarjainak pótalkatrészei több mint 67 millió rubel értékben (757 000 dollárért);
- pótalkatrészek a Motor Sich (a szovjet időkben Motorobudivnyk Zaporizhzhia Industrial Association néven ismert) által gyártott An–24 és An–12 repülőgép-hajtóművekhez;
- a kijevi Artem-üzem, a harkivi aggregátor tervezőiroda, a vovcsanszki aggregátorüzem és más ukrán vállalatok termékei körülbelül 170 millió rubelért (1,9 millió dollárért).
Ezeken felül érkeztek szállítmányok Franciaországból, az Egyesült Államokból és az Egyesült Királyságból is.
A kelet-ukrajnai háború 2014-es kezdete előtt a harkovi FED gépgyártó üzem (KhMZ) volt az Avia-FED-Service fő szállítója, az értékesítés mintegy hetven százalékát Oroszország adta – írja a hírportál. A konfliktus kezdetével az üzem hivatalosan leállította az oroszországi szállításokat. 2018-ban az Avia-FED-Service ukrán szankciók alá került.
Információk szerint ez nem akadályozta meg az Orosz Föderációba történő szállítást – nem közvetlenül, hanem az Egyesült Arab Emírségekben bejegyzett Linker cégen keresztül.
A cég honlapja több nyelven is elérhető, ezek között megtalálható az orosz is. Itt úgy fogalmaznak: a Mi–8, Mi–17 és Ka–32 helikopterek repülőgép-alkatrészeinek szállítására összpontosít „bárhol a világon”.
Linker ukrán a alkatrészeket kapott, főleg a Motor Sichtől, amelynek igazgatóját, Vjacseszlav Bohuszlajevet tavaly októberben vették őrizetbe hazaárulás gyanúja miatt, mert orosz vadászgépek számára illegális katonai árut szállított. A Linkerhez kapcsolódó cég, az Amis, aminek a weboldala azt írja, hogy a cég a Motor Sich hivatalos képviselője az Egyesült Arab Emírségekben, és „minden szükséges engedéllyel és licenccel rendelkezik”.
Az utolsó szállítás a Linkertől idén januárban történt. Ezt követően a 2023 áprilisában bejegyzett kirgiz Bakaitorg1 cégen keresztül folytatódtak a szállítások.
A cégnek azóta már egy 40 millió rubel (451 000 dollár) értékű ukrán KhMZ-terméket sikerült eladnia Oroszországnak.
A Linker tulajdonosa Olekszij Palcsik, akivel a lap felvette a kapcsolatot, de azt nyilatkozta, hogy cége soha nem szállított semmit Ukrajnából Oroszországba. Arra a kérdésre azonban nem válaszolt, hogy az Avia-FED-nek szállítottak-e alkatrészeket.
Borítókép: Illusztráció (Pixabay)