– Ismét a Magyar Jogász Egylet elnökének választották. Hogyan fogadta az eredményt?
– Egy 1879-ben megalapított szervezetről van szó, aminek olyan híres elnökei voltak, mint Csemegi Károly, a Csemegi-kódex atyja vagy Szladits Károly, aki a magyar magánjog egyik meghatározó személyisége volt. Az egylet vezetését 2020-tól látom el, Sárközi Tamás halálát követően. Az egylet feladata mindenkor a magyar jog védelmezése volt. Alakulásakor a korábbi osztrák jog lebontása és a magyar jog megteremtése volt a magyar jogásztársadalom előtt álló főbb feladat, a kihívások pedig korszakonként változtak.
A XXI. században, egy szupranacionális térben a magyar alkotmányos önazonosság megőrzése mellett a technológiai fejlődés adta kihívásokra adandó jogi válaszok megtalálása is feladatunk.
Egy négyezer tagot számláló egyesületről beszélünk, ahol a bírók, ügyészek, ügyvédek és a tudomány képviselői, a jogalkotók együttesen tudnak beszélgetni a jogfejlődésről. Nagyon köszönöm a küldötteknek, hogy újraválasztottak, érzem a személyem iránti bizalmat. Igyekszem a továbbiakban is legjobb tudásom szerint vezetni a magyar jogásztársadalom egyik rangos szervezetét.
– Az európai alkotmány ötlete nem teljesen új, eddig azonban mindig elbukott. Egyre gyakrabban halljuk azt a kritikát a magyar kormány részéről, hogy az Európai Unió az európai polgárok véleményét figyelmen kívül hagyva hoz döntéseket. Ebben a kérdésben olyan kezdeményezésről beszélhetünk, amit az uniós polgárok Brüsszel kapuit döngetve követelnek?
– Ma már evidenciaként hat, amikor azt mondom, hogy az Európai Unió válságban van. Nincs önbizalma, a belső identitásviták miatt elbizonytalanodott, gazdasági sikeressége már a múlté. Az összetartó értékeitől elfordult, ezáltal a társadalmi kohézió megbomlott. Ma már nem tudjuk, hogy mi az a közös kapocs, ami összetart bennünket. Melyek a közös érdekek, illetve melyek a közös értékek. Egy ilyen állapotban lévő unióban az Európai Parlament szűk, de mégiscsak többsége úgy gondolta, hogy a problémák megoldásának a kulcsa, egy újabb alkotmányozási kísérlet. Ezt megelőzte az Európa jövőjéről szóló, valójában semmitmondó, igazi eredmények nélkül véget ért vita. Ezt ha nem tartottak volna meg ilyen körülmények között, az se okozott volna problémát. Az Európai Parlament irányította a vitát, meghatározva a témaköröket, előre eldöntve a viták várható konklúzióit. Így az közel sem tükrözte Európa polgárainak véleményét az európai integráció jövőjét illetően. Sajnos a demokrácia szempontjából teljesen célt tévesztett eljárásról beszélhetünk. Sok hűhó semmiért – mondaná William Shakespeare.
Mindazonáltal az Európai Parlamentben ma többségben vannak azok, akik úgy gondolják, hogy a föderalisztikus irányba való jelentős elmozdulás megoldja a mostani bizalmatlansági válságot, vagy legalábbis leplezni tudja. Európa polgárait azonban nem az intézményi kérdések foglalkoztatják, hanem a valós kérdésekben szeretnének eredményeket látni. Azt várják, hogy az erős tagállamok erős uniója képes legyen választ adni a gazdasági sikertelenségekre, a migrációt meg lehessen állítani, a schengeni határok védve legyenek, a demográfiai negatív hullámot meg lehessen állítani, Európa ne keveredjen háborúba és még sorolni lehetne hosszasan mindazon kérdéseket, amelyekre ma nem érkeznek hatékony válaszok az unió részéről.
Az Európai Parlament közben a tagállamok ellenőrzésével van elfoglalva, a legkülönbözőbb monitoringrendszereket kívánja létrehozni, és ezáltal a tagállamok döntési kompetenciáinak gyakorlását ideológiai ellenőrzés alá vonni. Valódi parlamentként a nemzeti parlamentekhez hasonló jogalkotás kezdeményezési jogkört szeretne, az Európai Unió elnökének (!) személyét ő kívánja kiválasztani, az egyes biztosok vonatkozásában bizalmatlanságot gyakorolhatna, a tagállamok jogosítványait pedig továbbá szeretné csökkenteni. Azaz egy vertikálisan felépített rendszerben az EP a jelenleginél lényegesen meghatározóbb szerephez kíván jutni. Azt is rossz néven veszi, ha a tagállamok alkotmánybíróságai, legfelsőbb bírói fórumai a nemzeti alkotmány védelmére, egy adott ország alkotmányos identitásának védelmére hivatkoznak a közösségi joggal szemben. Az Európai Parlament felhatalmazottsági érzete azon a téves nézeten alapszik, hogy a polgárok a képviselőket közvetlenül választják meg. A tévedés azonban abban áll, hogy az EP nem a nemzeti szuverenitás letéteményese, az Európai Unió – és így az Európai Parlament is – a szuverén tagállamok döntéseinek köszönheti a létét.