Ismét leállt a német vasút, több tízezer utas érintett

Miután a Deutsche Bahnnal folytatott bértárgyalások ismét kudarcba fulladtak, a német mozdonyvezetők szakszervezete (GDL) 35 órás sztrájkba kezdett. Először a teherszállítás, majd a személyszállítás állt le. Az utasok jelentős korlátozásokra számíthatnak.

2024. 03. 07. 10:22
GDL strike at the railroad - Erfurt
07 March 2024, Thuringia, Erfurt: Regional train passengers at Erfurt Central Station during the GDL strike. In the wage dispute with Deutsche Bahn, the GDL union has called for 35-hour strikes in both passenger and freight transport. Photo: Martin Schutt/dpa (Photo by MARTIN SCHUTT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP) Fotó: Martin Schutt/dpa/AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábban kezdett tárgyalások ellenére szerda 18 órakor megkezdődött az ötödik mozdonyvezetői sztrájk, ami kezdetben csak a teherszállítást érintette, 

de csütörtök reggel óta a személyvonatok is nagyrészt leálltak várhatóan péntek 13 óráig. 

A sztrájk a távolsági és regionális járatokon csütörtök hajnali két órakor kezdődött. A korábbi munkabeszüntetésekhez hasonlóan a rendkívüli menetrend értelmében a távolsági vonatok csak mintegy húsz százaléka közlekedik, számolt be a róla a német közszolgálati média.

GDL strike on the railroads - Hamburg
A hamburgi főpályaudvaron csak néhány utas várakozik
(Fotó: dpa/Christian Charisius)

Achim Stauss vasúti szóvivő szerint a vasút ismét fenntartja az alapvető szolgáltatásokat. Ez vonatkozik a távolsági, a regionális és az elővárosi vasúti szolgáltatásokra. Stauss nem közölte, hogy pontosan hány vonat fog közlekedni, vannak azonban regionális különbségek. A távolsági járatokon hosszabb vonatok közlekednek majd, hogy a kevés csatlakozást több utas tudja igénybe venni. 

Az utazók péntek délután egy óráig jelentős korlátozásokra számíthatnak. 

A Deutsche Bahn szerint a sztrájk miatt a menetrend csak szombaton áll vissza a normális kerékvágásba.

A szakszervezet a jövőben a sztrájkot nem szeretné előre bejelenteni

Ez már az ötödik sztrájk a november óta tartó bérvitában. A szakszervezet elnöke, Claus Weselsky szerint a szakszervezet a 35 órás sztrájkkal ismét fel akarja hívni a figyelmet arra az alapvető követelésére, hogy a műszakban dolgozók számára 35 órás hetet írjanak elő teljes bérkompenzáció mellett.

Azt egyelőre nem közölték, hogy a mozdonyvezetők a húsvéti ünnepeken is sztrájkolni fognak-e.

„Nem kommentálom az ünnepnapokat vagy munkaszüneti napokat” 

– mondta Weselsky.

Train drivers' union GDL announces next strike
Claus Weselsky, a Német Mozdonyvezetők Szakszervezetének (GDL) elnöke a közelgő sztrájkokról szóló sajtótájékoztatón
(Fotó: DPA/AFP/Carsten Koall)

A szakszervezet vezetője azt is bejelentette, hogy a jövőben lényegesen kevesebb idő telik majd el a sztrájkok bejelentése és megkezdése között.

„Ez azt jelenti, hogy a vasút már nem megbízható közlekedési eszköz” 

– mondta a GDL vezetője.

Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter az ARD műsorában értetlenségét fejezte ki a szakszervezet vezetőjének kijelentéseivel kapcsolatban.

Érthetetlennek tartom, hogy Weselsky úr miért értette félre az egyeztetést. Egyértelműen fogalmaztunk. Követelnem kell, hogy a tárgyalások  szakszerűen és felelősségteljesen folyjanak

 – mondta.

A GDL elnöke hétfőn azt mondta, hogy a közvetítők javaslata csak 38 óráról 37 órára való csökkentést irányzott elő, teljes bérkompenzációval. A további félórás csökkentés tehát a Deutsche Bahnnál meglévő munkaidő-választási modell keretében lett volna lehetséges. A Deutsche Bahn elutasította ezt a követelést. 

Kedden kiderült, a legutóbbi vasúti ajánlat jobb volt a szakszervezeti vezető által korábban bemutatottnál. Weselsky a Süddeutsche Zeitungnak nyilatkozva elismerte, hogy a hétfői sajtótájékoztatón „nem jól gondolkodott”, de ez nem változtat az ajánlat elutasításán, és ettől még sztrájk lesz. 

Federal Digital Minister Volker Wissing
Volker Wissing (FDP) digitális ügyekért és közlekedésért felelős szövetségi miniszter a Deutsche Telekom standjánál a Mobile World Congress (MWC) mobilkommunikációs szakkiállításon. Elő kívánja mozdítani a digitalizációt Németországban, és az 5G-hálózat erőteljes bővítésére összpontosít. (Fotó: Wolf von Dewitz/DPA/dpa Picture-Alliance via AFP)

A Szabad Demokrata Párt (FDP) politikusa szerint a konfliktus egyre érthetetlenebb. A mozdonyvezetők szakszervezetének, a GDL-nek a hozzáállását bírálta, amely szerinte nem érdekelt a megoldáskeresésben:

Aki él a sztrájkjoggal, annak felelősséget is kell vállalnia, és ez azt jelenti, hogy konstruktívan kell tárgyalni. Ez azt a benyomást kelti, hogy a kollektív szerződéses vitában a megoldások helyett a sztrájk okait keresik. Nem értem, amikor Weselsky úr azt mondja, hogy azon dolgozik, hogy a vasút ne legyen megbízható közlekedési eszköz. Ezt nem lehet komolyan gondolni, ezért itt most komolyan és szakszerűen kell megoldást találni a döntőbíró javaslata alapján. És további sztrájkok nélkül.

Szakmai szervezetek is bírálják a GDL-t

Nemcsak a szaktárca vezetője, hanem más egyesületek és szakértők is bírálták a GDL eljárását. A Szövetségi Helyi Vasúti Közlekedési Szövetség elnöke, Thomas Prechtl megértését fejezte ki, azonban kifejtette, hogy nem fordulhat elő, „hogy egy ilyen félreértési hiba miatt utasok milliói ne tudjanak munkába menni, mert a sztrájk miatt nem járnak a vonatok”.

Hasonlóan vélekedett a Pro Bahn utasszövetség is: „Weselskynek le kellene fújnia a sztrájkot” – mondta a Süddeutsche Zeitungnak Detlef Neuss, a szövetség elnöke. A Bundestag közlekedési bizottságának elnöke, Udo Schiefner felszólította a GDL-t, hogy térjen vissza a tárgyalóasztalhoz. 

„A felhívásom nagyon egyszerű: a sztrájkjog egy dolog, a felelősségtudat egy másik” – mondta a szociáldemokrata politikus a Bild című lapnak.

Borítókép: 2024. március 7., Türingia, Erfurt: Regionális vonat utasai az erfurti főpályaudvaron a GDL sztrájk idején. A Deutsche Bahnnal folytatott bérvitában a GDL szakszervezet 35 órás sztrájkot hirdetett mind a személy-, mind az áruszállításban. (Fotó: Martin Schutt/DPA/dpa Picture-Alliance via AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.