Számos szövetségi állam kongatja a vészharangot a helyi közlekedéssel kapcsolatban, írja az ARD német közszolgálati médium. Oliver Krischer, a Zöld Párt képviselője, Észak-Rajna-Vesztfália közlekedési minisztere és a német közlekedési miniszterek konferenciájának elnöke azt mondja:
Olyan helyzetben vagyunk, hogy nincsenek többé tartalékok. A számok mindenütt elkeserítőek.
A politikus szerint a tartományok több pénzt követelnek a szövetségi kormánytól. Bajorország közlekedési minisztere, Christian Bernreiter megerősítette:
A helyzet nagyon súlyos. Az eddigi ígéretek minimálisak és nem oldják meg a problémát.
A szövetségi finanszírozás nem elég
A szövetségi kormány a tartományokkal közösen tartja fenn a városi és regionális vasúti közlekedést. Tartományi szinten dől el, hogy hol közlekednek a vonatok és milyen sűrűséggel, amit a szövetségi kormányzat az úgynevezett regionális alapokból finanszíroz.
A szövetségi közlekedési minisztérium szerint a német tartományok erre a célra idén mintegy tizenegy milliárd eurót kapnak. Ez az összeg egyébként minden évben három százalékkal nő, de még így sem elég, erősítette meg ezt Észak-Rajna-Vesztfália közlekedési minisztere.
A helyi vasúti közlekedés az elmúlt években jelentős költségnövekedéssel szembesült.
Ezek nagyrészt a bérköltségek, de az ukrajnai háború következtében az energiaköltségek is nagyon megnőttek.
A tartományok egyre kevesebb bevételt szereznek a jegyeladásból. A szakértők szerint a városok mellett vidéken ahhoz, hogy ott is többen használják a helyi közlekedést, több busznak és vonatnak kellene közlekednie. Egy tanulmány szerint 2031-ben akár 31 milliárd eurót is be kellene fektetni a helyi közlekedésbe, ami majdnem háromszorosa a jelenleginek.
A tartományok egyre kevesebbet fizetnek. Tavaly például Alsó-Szászország csak kilenc százalékkal járult hozzá a helyi közlekedés finanszírozásához.
Nem hiszem, hogy működőképes, hogy a szövetségi tartományok több pénzt követelnek a szövetségi kormánytól
– mondja Stefan Gelbhaar, a Zöldek közlekedéspolitikai szóvivője.
Itt egy általános felelősségről van szó.
Gelbhaar szerint biztosítani kell, hogy minden szövetségi állam egyenlő mértékben járuljon hozzá a helyi közlekedés költségeihez a saját államában.
Szükségünk van egy átfogó paktumra a szövetségi kormány, a szövetségi államok és a helyi önkormányzatok között, amely leírja, hogy hogyan fog kinézni a tömegközlekedés a jövőben
– jelentette ki.
Nincs előrelépés
A terv a kormányzati koalíciós megállapodásban is szerepel. Két évvel ezelőtt a szövetségi és a tartományi kormányok munkacsoportot hoztak létre. Észak-Rajna-Vesztfália közlekedési minisztere azonban bírálta Volker Wissing szövetségi közlekedési minisztert, aki nem hajlandó tárgyalni.
Sajnos olyan helyzetben vagyunk, hogy egy milliméternyi előrelépést sem értünk el. A szövetségi közlekedési minisztériummal már jó ideje gyakorlatilag nincs értelmes párbeszéd
– mondta.