Várhatóan a hagyományos nagy pártok is gyakrabban használnak szuverenista és nacionalista retorikát, hogy ne engedjék át ezeket a témákat a szélsőjobbnak. Bár a politikatudomány fogalmai ebben az esetben nem pontosak, a román szélsőjobb államkapitalista-baloldali gazdaságpolitikával rendelkezik, amit vallási és világnézeti miszticizmussal tarkít, tehát különböznek a nyugati szélsőjobbtól – emelte ki a vezető elemző, majd elmondta, hogy
ennek a politikai földrengésnek a közepette az RMDSZ jó eredményt ért el, ami több tényező összefonódásának köszönhető. A párt professzionális működése, Kelemen Hunor hatékony kampányvezetése, valamint egy ügyesen megválasztott stratégia mind hozzájárultak a sikerhez. A magyar szavazókat átlagon felüli mozgósításra késztette a román szélsőjobb ijesztő előretörése is.
Az RMDSZ kampánya nem korlátozódott a hagyományos szavazótáborára, az erdélyi magyarokra. Országos szinten is üzeneteket közvetítettek, olyan témákra összpontosítva, mint a kormányzati munka észszerűsítése, a digitalizáció hiányosságainak pótlása, valamint a kis- és középvállalkozások támogatása. Ezek a kérdések szélesebb társadalmi rétegeket is megszólítottak, áthidalva a szűken értelmezett etnikai keretet. Ez a pragmatikus megközelítés kulcsfontosságúnak bizonyult a politikai változások viharában – hívta fel rá a figyelmet az elemző –, hiszen például a román média is kedvezően fogadta. Az Elena Lasconi elnökjelöltet adó USR (Mentsétek Meg Romániát Szövetség) párt progresszivista politikájával szembeni álláspontjuk is fontos szerepet játszott.
Az RMDSZ határozottan elutasította az USR adminisztratív reform tervét, a nagyrégiók létrehozását, ami veszélyeztette volna a magyarok nyelvi jogait
– emelte ki Barabás T. János, majd kifejtette:
Ebben a kérdésben szövetségeseket találtak a hagyományos pártok vidéki érdekcsoportjai között is, akik szintén nem támogatnák a regionális átszervezéssel járó befolyásvesztést. Ez az együttműködés jól mutatja a párt politikai érzékét és a rugalmas stratégiáját. Az RMDSZ kampánya sikeresen elérte a diaszpórában lévő magyarokat is, akik közül sokan korábban román pártokra szavaztak, abban bízva, hogy a helyi pártok jobban védik érdekeiket.
Az RMDSZ országos üzenetei azonban sikeresen megszólították őket, és hozzájárultak a párt hét százalék körüli törvényhozási eredményéhez
– hangsúlyozta.
Barabás T. János elmondta, hogy érdemes elemezni a választási kampány a nem hagyományos politikai eszközeit is. A közvélemény alakítására már kevésbé a tévék, inkább az internetes közösségi oldalak hatékonyak. A román titkosszolgálatok feloldották a titkosítást a kétfordulós elnökválasztásról szól jelentéseikről, amelyek Calin Georgescu szélsőjobboldali elnökjelölt kampányaira és a kampányt koordináló külső szereplőkkel való kapcsolatokra igyekeznek fényt deríteni.
Calin Georgescuhoz kötődően 22 ezer TikTok-fiók van, amelyek közül 797-et még 2016-an hoztak létre – áll a szolgálatok jelentéseiben, amelyek a román médiában olvashatóak
– hangsúlyozta.