Az autóipari vállalatok hangulata a koronavírusos korszak kezdete óta a legalacsonyabb szinten van. A nyomás minden oldalról érkezik: a kínai erős verseny, a hazai gazdasági terhek és Donald Trump terve, miszerint vámokat vet ki az európai árukra.

A müncheni székhelyű Ifo Intézet legfrissebb adatai borús képet festenek. Az ágazati üzleti hangulatindex januárban riasztó, mínusz 40,7 pontra esett, ami jelentős romlást jelent a decemberi mínusz 35 ponthoz képest. Ez a legrosszabb eredmény 2020 májusa óta
– írja az eXXpress.
Anita Wölfl, az Ifo Intézet iparági szakértője így foglalta össze a helyzetet:
A német autóipar válságban ragadt. Mindenekelőtt versenypozícióját látja komolyan veszélyeztetve.
A Kína által támasztott verseny – amely mind az elektromobilitást, mind a költségszerkezetet érinti – hatalmas nyomást gyakorol az árrésekre. Ugyanakkor a magas adó- és energiaköltségek, valamint az egyre növekvő bürokrácia további terheket jelent.

A transzatlanti kapcsolatokra összpontosítva
A gazdasági ellenszél azonban már nemcsak Ázsiából, hanem az Egyesült Államokból is érkezik. Donald Trump felelevenítette az Európai Unióval szembeni fenyegetéseit, és ismét büntető importvámokra utalt. Hildegard Müller, a német autóipari szövetség (VDA) elnöke vészjósló figyelmeztetést adott ki a kereskedelmi háború következményeire:
Európa csak veszítene egy ilyen forgatókönyvön. Erős gazdaság a legjobb válasz erre a fenyegetésre.

Müller ezért támogatná a transzatlanti együttműködés fokozását, és a válsággal szembeni ellenállás érdekében egy európai energia- és tőkepiaci unió létrehozását szorgalmazza.