A lépés célja, hogy megkönnyítse az iskolarendszerbe való beilleszkedésüket, és kezelje az előzetes formális oktatás hiányából adódó kihívásokat – írja a RMX News hírportál. Az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy a lépés a tüneteket kezeli, és nem foglalkozik a tömeges bevándorlás kiváltó okaival.
Az Exxpress osztrák lap beszámolója szerint 2023 és 2024 között összesen 22 266, elsősorban Szíriából érkező iskolás nyújtott be menedékkérelmet Ausztriában, és 18 062-en kaptak menedékjogot – ez minden idők legmagasabb száma. Ez a hullám óriási terhet rótt az osztrák oktatási rendszerre: hetente átlagosan 174 új tanuló – ami nyolc teljes osztályteremnek felel meg – érkezett az országba. A beáramlás fő mozgatórugója a családegyesítés volt,
az érkező gyermekek közül sokan pedig még soha nem jártak iskolába, mivel éveket töltöttek törökországi vagy libanoni menekülttáborokban.
A tanárok és az iskolaigazgatók, különösen a nagyvárosi területeken, túlterheltek. Csak Bécsben a 2022/23-as tanévben 4000 új általános iskolás gyermek lépett be a rendszerbe, ami új osztályok létrehozását tette szükségessé, a pedagógusok pedig a kiégés szélére kerültek. Az új osztrák kormánykoalíció a múlt héten bejelentette, hogy a családegyesítésekre ideiglenes „nulla kvótát” tervez bevezetni, amely a tisztviselők szerint szükséges a jelenlegi menekültügyi válság és az osztrák szociális rendszerekre nehezedő teher kezelése érdekében.
Az iskolákra nehezedő terhek enyhítése érdekében Wiederkehr miniszter orientációs osztályokat vezet be, amelyek célja, hogy a migránsgyerekeket felkészítsék az osztrák iskolai környezetre.
Az új diákok közül ugyanis sokan nem csak németül nem beszélnek, de az alapvető írás-olvasási és számolási ismeretekkel sincsenek tisztában. Néhányan még soha nem fogtak tollat a kezükbe, vagy nem követték a strukturált iskolai szabályokat, és sokan a kulturális különbségek miatt nem mutatnak tiszteletet a tanárnők iránt.
Az új rendszerben a gyerekek először egy féléves orientációs órán vesznek részt, ahol elsajátítják a kommunikációt megkönnyítő alapvető német nyelvtudást, az alapvető iskolai készségeket, például az írást, az ollóhasználatot és az osztálytermi etikett betartását, valamint a társadalmi értékeket, köztük a tiszteletet, az egyenlőséget és a toleranciát.
Ezt az előkészítő szakaszt követően a tanulók a fejlődésük függvényében átkerülnek a normál osztályba vagy a német nyelvi fejlesztő osztályba. „Ez egy módja annak, hogy az iskolai tapasztalattal nem rendelkező fiatalokat bevezetjük a tanulásba” – mondta Wiederkehr. „A legtöbbjük számára a német nyelvi előkészítő osztály lesz a következő lépés. De még ott is nehéz a német nyelv tanítása, ha a diákok még soha nem ültek osztályteremben. Az orientációs osztály erre készíti fel őket, és ezzel tehermentesíti mind a normál, mind a német utánpótlás-nevelő osztályokat” – fejtette ki a miniszter.
A döntés arról, hogy egy gyermek részt vesz-e az orientációs osztályban, egy előzetes értékelő beszélgetés alapján születik, amely az iskolai előképzettséget és a műveltségi szintet értékeli. Bár az oktatási minisztérium még nem határozta meg, hogy a következő tanévben hány orientációs osztályra van szükség, aktívan dolgozik a tanterv és a tananyagok kidolgozásán. Az iskolapszichológusok és az integrációs szolgálatok is részt vesznek majd a kezdeményezésben.