– A Védőszínek című filmjét többen látták Lengyelországban 1977-ben, mint Francis Ford Coppola Keresztapa című alkotását. Miért volt ez az alkotás olyan sikeres akkor Lengyelországban?
– Amikor elkészítettem ezt a filmet, azt gondoltam, hogy több olyan dimenziója van, amelyik más országokban is jól érzékelhető. De ami a legérdekesebb, hogy sokkal hamarabb megöregedett, mint ahogy szerettem volna. A jelenkorban ugyanis a rektorok sokkal nagyobb stikliket csinálnak, mint akkor.
– A filmbéli docens és a tanársegéd vitája kiállta az idő próbáját. Arról van ugyanis szó, hogy a docens feladja az eszméit, míg a tanársegéd ragaszkodik az ideáihoz, tisztességes akar maradni abban a világban, ahol a kommunizmus sokakat térdre kényszerített.
– Amikor 75 éves voltam, a lengyel televízió felkért arra, hogy elkészítsem a Védőszínek mai verzióját. Ekkor a film szereplőivel rögzítettem egy dialógust, hogy hová jutottak. Természetesen én írtam meg a válaszaikat, de a tapasztalataim alapján az lett a fordulat a filmben, hogy a konformista docens leadta a párttagkönyvét, mert elege lett, és beállt a Szolidaritáshoz. Vagyis az volt az üzenet, hogy ne ítéljünk elsőre, mert minden változhat. Mindenkinek kell adni egy esélyt.

Fotó: Hegyháti Réka
– Sok filmjében megjelenik az a motívum, hogy egy hit nélküli szereplő istenhívő lesz a történet végére. Hogy csak egy példát említsek, Az élet mint nemi úton terjedő halálos betegség (2000) című alkotásában a főszereplő ateista orvos megtudja, hogy hamarosan meghal. Elkezdi keresni az élet értelmét, a halála pillanatában megél egy csodát, és istenhívő lesz.
– Eredeti szakmám szerint fizikus vagyok, és ezt a szemléletet tükröztetem a filmjeimben. Ám a fizikában lejárt a determinizmus kora. A humanizmus viszont még mindig ott tart, hogy mindent determinálni akar. A jelenkor fizika tudománya az úgynevezett valószínűsíthetőség tudománya, vagyis semmit nem írhatunk le úgy, hogy csak egy lehetőség van, mert mindennek van egy másik lehetősége. Visszatérve az eredeti kérdéshez: mindig van más lehetőség, és ezt akarom elmondani a filmjeimben.