Életre keltett régi mese, új ötletekkel

Volt némi kétkedés bennem, eljut-e a mai, a multimédián felnőtt generációhoz egy kétszereplős, bábbal életre keltett, 140 éves mese, a Tom Sawyer kalandjai, de pozitívan kellett csalódnom.

Szilléry Éva
2019. 11. 09. 15:44
A bábot mozgató Ruszina Szabolcs és Závory Andrea összjátéka erős koncentrációt igényel Fotó: Molnár Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Volt némi kétkedés bennem, eljut-e a mai, a multimédián felnőtt generációhoz egy kétszereplős, bábbal életre keltett, száznegyven éves mese, de pozitívan kellett csalódnom. Valódi mesterkurzus, bravúros színészi játék és ízig-vérig színház, amit Varga Éva rendező Tom Sawyer kalandjainak színpadra állításával létrehozott a Pesti Magyar Színház stúdiószínpadán.

Mindössze két színész, egy báb, a millióféleképp alakítható díszlet és a kreativitás rendkívül széles tárháza jellemzi Tom Sawyer kalandjait, amelyet a Pesti Magyar Színház stúdiószínpadára Závory Andrea szövegkönyve alapján Varga Éva Jászai-díjas rendező álmodott meg. A kamaszkor és a kisgyerekkor határmezsgyéjén járó fiatalok teljes koncentrációval ülik végig, mi több, részesei lesznek az intim térben zajló klasszikusnak. És ami ennél is fontosabb, a darab hatása később is érezhető, megmozgatja a gyerekek agyát, hiszen egyszerű eszközökkel képes a gyermeki képzeletvilág serkentésére.

Akár egy gyerekszobában, ahol minden tárgy és bútor képes életre kelni, átváltozni, úgy a kis színpadtér darabjai is folyamatosan alakulnak át a másfél órás kalandban. Kovács Yvette Alida díszletei bebizonyították, hogy nem szükséges látványos színpadtechnika, elég néhány kivetített állókép és az átalakuló bútorzat ahhoz, hogy Tom Sawyert változatos útjain elkísérjük. A történet narratívája is sajátos: Becky Thatcher nagymamaként meséli el az okostelefonon bejelentkező unokájának, nap­jaink fiataljának Tom Sawyer történetét, vagyis találkozását és szerelmét a csibész sráccal. Az online dialógus keretként tér vissza a darab végén, de ez az egyetlen olyan elem, amely napjainkba hozza, mert az előadás a történetmesélés hagyomá­nyait eleveníti fel.

A bábot mozgató Ruszina Szabolcs és Závory Andrea összjátéka erős koncentrációt igényel
Fotó: Molnár Miklós

A két színész jelenléte önmagában is figyelemre méltó. Závory Andrea másfél órán keresztül mondja a mesét és egyben játssza a főszerepet, Ruszina Szabolcs pedig univerzális művész: egyszerre bábszínész, színész és mozgásművész, aki szinte némán kelti életre Tom figuráját. Kettejük összjátéka hihetetlen koncentrá­ciót, együtt létezést igényel.

Színészi mesterkurzust láttunk, az intim stúdiószínházban a művészek közelsége bizalmas együttlétet teremt, és ily módon a nézők – az óvodástól a kisiskolásig – beavatva érzik magukat a kalandba.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.