Tortába vágó gyilkos kés

Mindenki vádlott lehet Szenteczki Zita Édes Anna-rendezésében, hiszen a kétfelvonásos stúdiódarab leginkább a bűnbakképzéstől óvna minket. Az Örkény Színház előadása sajátos ötletekkel, nyugodt tempóban közeledik a tragikus vég felé, majd mindenkinek kiosztja, ami jár.

Szilléry Éva
2020. 01. 24. 6:55
A címszereplő titokzatos lény, akiből pillanatokra előtűnik a szenvedélyes nő vagy a maga elé bámuló kislány is Fotó: Örkény Színház/Horváth Judit
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Egy tettet nem lehet megmagyarázni se egy okkal, se többel, hanem minden tett mögött ott az ember az egész életével”– szól az Édes Anna egyik kulcsmondata.

A legfrissebb színpadi változat Szenteczki Zita fiatal rendező munkája az Örkény Színházban. Az előadás a gazdag ötlettára mellett az ítélkezésmentes attitűdjével nyűgöz le, sőt mondhatni, az egész színpadi konstrukció erre a tézisre épül.

Akár egy bírósági tárgyaláson volnánk, iskolapadra emlékeztető asztalsor mögül bukkannak fel a színészek, akik végig a nézőtér felé beszélnek, egymással alig lépnek kapcsolatba, még a szemkontaktus is ritka. Mintha vallatólámpa fényénél mondanák és játszanák el két felvonásban Vizyék drámáját. A szöveg – Bíró Bence átirata – szintén él ezzel az eltartással: hol egyes szám első személyt választ, hol pedig harmadik személyben távolítja el magától a szerepet a színész.

A címszereplő titokzatos lény, akiből pillanatokra előtűnik a szenvedélyes nő vagy a maga elé bámuló kislány is
Fotó: Örkény Színház/Horváth Judit

Anna (Zsigmond Emőke) némaságával és titokzatosságával a darab kulcsfigurája: Szenteczki rendezésében azonban inkább egy tárgy vagy afféle szerzemény, amit a többi szereplő a történet elején felpakol az asztalra, és ő némán, az előadás egészében, akár egy csúszómászó állat, kúszik előttük. Zsigmond Emőke alakításával hibriddé formálja a megfejthetetlen lényt, amelyből pillanatokra előtűnik a szenvedélyes nő, de a naiv, öntudatlanul maga elé bámuló kislány is.

A huszadik század első felében a regény tudatosan kerülte az egyént megfejteni akaró ábrázolást, sokkal inkább a freudi tudattalan világa izgatta a regényírókat, éppen Kosztolányi Dezső fogalmazott úgy, hogy „ebben a korban történt meg az új lélektan döntő felfedezése, az, hogy lelkünk jó részét egyáltalán nem ismerjük”.

A bűn filozófiájának kérdése, a felelősben való teljes kételkedés nemcsak áthatja Szenteczki előadását a velünk szemben felsorakozó – több szerepet alakító – színészek láttán, de tizenegy egyenlően bűnös karaktert teremt a maguk félelmeivel, kimondatlanságával, faramuci viszonyaival, elhazudott látszatvalóságával. Mindeközben pedig egy nagyon is érvényes korjelenséget, az elidegenedést, a kirakatlétet látjuk például abban is, ahogy Vizyné okostelefonnal szelfizik.

A két szerepet megformáló Für Anikó Vizynéje feledhetetlen alakítás, de annyiban talán hálás szerep az övé, hogy ő a legemberibb figurája a drámának. Kosztolányi az asszony lelki folyamatait bontja ki leginkább, különös kötődését a cselédlányhoz. A Zsigmond Emőke által játszott Édes Anna titok marad, majd egy nagyon erős, jól eltalált metaforikus képpel osztja ki a darab végén mindenkinek, ami jár.

A Vizy házaspárt ábrázoló tortát szeli fel, amelyből aztán mindenki elveheti a maga szeletét, a töltelék meg csurog, akár a vér egykor Krisztinavárosban a Vizy házaspár nagypolgári otthonának hálószobájában.

Kosztolányiné Harmos Ilona a múlt századelőn egy novellaötletet ajánlott férjének egy tökéletes cselédlányról, aki végül meggyilkolja gazdáit. Az 1926-ban kiadott regényről a kritikusok akkor is tudták, hogy jóval több, mint az úr-szolga elnyomás vagy vidék kontra urbánus dráma.

Azonban, hogy hova vezet és mennyire aktuális itt és most a mű által közvetített létmagány és a képmutató kapcsolatok jelensége, arra az Örkény Színház darabja mutatott rá bátor színpadi nyelven és az utóbbi évek megfogalmazásai közül a leg­átélhetőbben.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.