Több mint osztálykirándulás

A kormány által életre hívott Lázár Ervin-program célja, hogy minden gyerek megtapasztalhassa többek között a színházi előadások, komolyzenei hangversenyek által nyújtott élményt.

Bonczidai Éva
2020. 03. 05. 12:24
Csernevák Vilmos
Veszprémben az Égig érő fű vagy a Spenót Panna előadások mellett a Titanicot is választhatták Fotó: Vasvári Tamás Forrás: MTI/Vasvári Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Most ismertük meg a Titanic történetét. Amikor kiderült, hogy ezt nézzük meg a színházban, el is gondolkodtam, hogy lesz tenger a színpadon. Nagyon érdekesen oldották meg, két ember mozgatta a díszletet, és a vizet is ők játszották el. Sokszor voltunk színházban az osztállyal, de ez az előadás tetszett a legjobban – mondta Sebők Csaba, a Veszprémi Báthory István Sportiskolai Általános Iskola ötödikes tanulója, akit a Lázár Ervin-program kapcsán kérdeztünk. Osztályfőnöke, Fábiánné Morvai Dóra történelem–német szakos tanárnő elmondta, hogy a programban meghirdetett másik előadást, Janikovszky Éva Égigérő fű című darabját már korábban látták, a „Csak az a szép zöld gyep…” szállóige is lett az osztályban, ezért most a Titanicot választották.

– Azt terveztem, hogy tíz percet szánok rá, hogy a gyerekeket felkészítsük arra, mit fognak látni, ez a generáció még a filmet sem ismeri, de annyira megérintette őket a történet, hogy végül egy egész órát erről beszélgettünk. Nagy élmény ennyire érdeklődő gyerekeket tanítani. Az előadás is nagyon megfogta őket, volt, aki az utolsó tíz percét állva nézte, annyira izgult, és átélte. Én meg korábban aggódtam, hogy a három és fél órás előadás alatt majd biztos csomót kell pisszegnem, hogy figyeljenek, ehhez képest nagyon lekötötte őket. Úgy jöttek ki, hogy lelkendeztek, milyen jó volt! Még köszönőlevelet is írtunk a színháznak és a színészeknek, mert hatalmas élmény volt – idézte fel.

Kellerné Egresi Zsuzsa, a veszprémi Petőfi Színház igazgatóhelyettese elmondta, hogy az intézmény évek óta kiemelt figyelemmel fordul az iskoláskorú nézők felé, több korcsoportnak kínálnak előadásokat, és a Lázár Ervin- programban megszólított harmadik és ötödik osztályosoknak meghirdetett produkciók – az Égigérő fű és a Spenót Panna – már korábban bekerültek a műsortervbe. Voltak olyan osztályközösségek, amelyek már látták ezeket, nekik igyekeztek további előadásokat kínálni, hogy ők is élhessenek a Lázár Ervin-program által biztosított ingyenes színházi élmény lehetőségével.

– Nagyon jó visszajelzéseket kaptunk, nagyon fontos és hasznos lehetőség ez a gyerekeknek, pedagógusoknak és szülőknek is. A színházaknak is előnyös, már az évad tervezésekor ennek megfelelően alakítjuk a játékrendet. Nagy élmény volt látni, mit jelent ez azoknak a gyerekeknek, akik ennek a programnak köszönhetően jutottak el először színházba – tette hozzá.

Veszprémben az Égig érő fű vagy a Spenót Panna előadások mellett a Titanicot is választhatták
Fotó: MTI/Vasvári Tamás

A kormány által életre hívott Lázár Ervin-program célja épp ez, hogy szociális helyzettől és lakóhelytől függetlenül minden általános iskolás tanévenként egyszer ingyenesen megtapasztalhassa a színházi, tánc- és cirkuszi előadások, komolyzenei hangversenyek, illetve az őshonos állatok bemutatóhelyei látogatásának élményét. Ez több mint 700 ezer gyermeket érint, a programra tavaly hatmilliárd forintot biztosított a kormány, idéntől pedig ez beépülő jelleggel 5,5 milliárd forinttal egészül ki, garantálva a program fenntarthatóságát.

Az idei tanévben az elsősök bábelőadást nézhettek, a másodikosoknak és hetedikeseknek előadó-művészeti produkciót mutattak be az oktatási intézményekben, a harmadikosok és ötödikesek színházba mehettek ingyen, a negyedikeseknek komolyzenei vagy népzenei koncertet biztosítottak, a hatodikosok cirkuszba mehettek, a nyolcadikosok pedig egy budapesti színházi előadást nézhettek meg.

A program gyakorlati kidolgozása a Pesti Magyar Színház csapatát dicséri, a tavalyi pilotprogramuk tapasztalatai alapján tervezték meg azt a rendszert, amely egy hosszú távon is működő struktúrát teremtett. Arra is figyeltek, hogy a rengeteg gyerek és a kísérőik miképpen jutnak el a színházba, az előadáson túl milyen élmények érik még őket a fővárosban, hogyan közlekednek, hol és mit esznek, és aztán hogyan jutnak haza. „A negyvenöt fogadott csoport elsősorban Pest megyei településekről érkezett, de jöttek gyerekek Borsodból, Felsődobszáról is, közülük a legtöbben még sosem jártak színházban, sokuknak »szép« ruhája sincs. Csupa hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű, nagy többségében roma származású tanuló köszönhette első fővárosi élményét, ideértve akár a metrózást is, a Lázár Ervin-programnak. Mindezért a tanárok is rendkívül hálásak voltak. Arról beszéltek, hogy nemcsak művészi élmények érik a diákokat, hanem a mindennapokban elengedhetetlen készségeik is fejlődnek: például vidéki gyerekként egy egészen ismeretlen terepen, a nagyvárosban kell tájékozódniuk, közlekedniük” – olvasható a színház honlapján a pilotprogram összefoglalójában.

A Lázár Ervin-program kapcsán több fővárosi és vidéki tanárt arról is kérdeztünk, hogyan lehet még jobbá tenni egy ilyen kezdeményezést, esetleg mutatkoztak-e meg olyan rések, amelyek kiküszöbölhetők lennének. Mindannyian egyetértettek abban, hogy ez egy rendkívül fontos és hiánypótló program, ugyanakkor többen érezték úgy, hogy célszerűbb volna nagyobb mozgásteret biztosítani a tanároknak, mert úgy vélik, egy tanító vagy osztályfőnök jobban meg tudja ítélni, hogy az adott évfolyamnak épp melyik produkció volna időszerűbb vagy hasznosabb akár a tanulmányaik, akár az osztályközösséget foglalkoztató témák szempontjából. Hangsúlyozták, hogy a hátrányos helyzetű vagy sérült gyerekek esetében sem az életkori szempont a legrelevánsabb, a pedagógus ilyenkor is körültekintőbben tudna válogatni. Jelenleg viszont ritkán adatott lehetőség ilyen jellegű átjárásra. Mint mondták, a produkciók színvonala is igen különböző, többen azt is előnyösnek tartanák, ha a pedagógus választás előtt meg tudná nézni, mire viszi el a diákjait.

Az is felmerült, hogy hasznos volna beépíteni a programba azt is, hogy a fővárosi diákok is elutazzanak vidéki színházakba, múzeumokba, vagy az egyes régiók intézményei között is előnyös lehet nagyobb átjárást biztosítani.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.