Lendvai Ildikó elismerte a könnyűzene társadalomformáló szerepét, azt írta róla, hogy – különösen az ifjúság körében – nagy hatású kulturális, közművelődési tényező, ízlésformáló erő, amely óriási tömegekre hat. A fiatalok körében tevékenységi formákat, divatjelenségeket hív életre, magatartást alakít, igényeket kelt és a művészeti alkotások befogadásának szokásait formálja.
A „lázító” rocktól a diszkóig
Az 1980-ra a könnyűzenei irányzatokban bekövetkezett változásokat jól nyomon követhetően vázolta Lendvai Ildikó a kulturális miniszternek, amikor leírta, hogy a hagyományos tánczenének már nem volt hatása az ifjúságra, ettől függetlenül eszköztára számos együttes és énekes programjában megtalálható volt. Ám „azzal, hogy terjesztjük, népszerűsítjük, jórészt a neoromantikus, szentimentális, konzervatív jellegű, gyenge szövegek és zenei hatások továbbélését segítjük” – állapította meg. A korábbi beatzene mellett pozitív felhanggal kiemelte a countryt, emellett a táncházmozgalmat, ugyanis „a folkhagyományokra épülő tömegzenei irányzat népszerűsége épp az eredeti értékeket felhasználó jellege miatt figyelemre méltó”.
A „lázító” rockzenében az agresszivitást, a szövegek zaklatottságát, túlfűtöttségét és az indulatok keltését negatív társadalmi nézetek szuggerálásának nevezte, amit viszont sikerült integrálni a szórakoztatóiparba (lásd Piramis-jelenség), és a megjelenésük módja is szelídült, ugyanakkor szerinte a zene és különösen a szövegek színvonala, tartalma nem sokat változott. Ellentétben a jazzrockkal, amely nagyobb zenei műveltséget feltételez, és amelyben a tartalmilag, zeneileg fokozottabb igényesség dominál. A diszkózenének, vagy ahogy Lendvai Ildikó írta, a modern tánczenének, még nem voltak számottevő hazai hagyományai, ennek kiteljesedését a külföldi diszkófelvételek itthoni népszerűsítésétől várta. Kettős megítélés alá helyezte ezt a műfajt, egyrészt különböző számok diszkófeldolgozásai a tömegcikkek igénytelenségével, a zene és a szövegek ellaposodásával veszélyeztettek, másrészt viszont ez a könnyűzenei irányvonal egy új „tánckultusszal” a ritmusvilágot gazdagíthatja.