A koronavírus-járványra tekintettel szabadtéri tárlaton mutatják be karanténműveiket az alkotók

Stílusosan a koronavírus-járvány, a karantén ihlette alkotásaikkal, szabadtéri kiállításon mutatkoznak be a Kodály köröndön vállalkozó kedvű képzőművészek és fotográfusok. A Standby ötletgazdájával, szervezőjével és társkurátorával, kollégánkkal, Szilléry Évával, illetve a rendezvényt támogató Béres Alapítvány elnökével, Béres Klárával beszélgettünk a rendhagyó tárlatról.

2020. 09. 05. 17:30
Standby kiállítás Fotó: Katona Vanda
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A művek kiválasztásánál nem számított, hogy a karantén ideje alatt készültek-e vagy sem.

– Érzetként van jelen a karantén az alkotásokban, nem konkrétan – magyarázta Szilléry Éva, megjegyezve: persze több olyan munkát is kaptak, amelyet alkotója a karantén alatt készített.

Fotó: Bach Máté

– Segíteni igyekszünk a művészeken, akiknek kiállításai elmaradtak a járványhelyzet miatt – magyarázta az ötletgazda.

Noha az alkotók egy-egy munkával képviselik művészetüket, Fehér László kivétel, amennyiben két munkáját állították ki.

– Vele vajon miért kivételeztek?

– Mert annyira pontosan, közérthetően ábrázolja a helyzetet. Ráadásul egyik munkát sem láthattuk eddig sehol.

Új művel debütál a fúziós festészet (analóg és digitális keveredése) képviselője, Ázbej Kristóf, valamint Nyári István Covid–19 című hiperrealista munkája szintén itt kerül először a látogatók elé.

– Az idősebb generáció elismert művészei mellett a középkorosztály, a most befutók és természetesen a fiatal tehetségek egyaránt lehetőséget kaptak – magyarázta Szilléry Éva, hozzáfűzve: kizárólag figurális műveket válogattak, amelyek illeszkednek a helyhez, egyúttal közönségcsalogatók is.

Fotó: Katona Vanda

Ha már figuralitás, a festmények mellett fotográfiák szintén felkerültek a Kodály köröndi paloták kerítéseire. A fényképeket Raden Hannawati társkurátor válogatta. Ezeken, értelemszerűen, konkrétabban jelenik meg a koronavírus-járvány.

E helyütt kell megjegyezzem, hogy lapunk két fotósa, Bach Máté és Teknős Miklós is a kiállítók közt vannak.

Az alkotók egyébként meghívás, illetve pályázat útján kerültek a tárlat szereplői közé.

– Mivel rövid volt az idő, ezért lényegesen kevesebb pályamunkát tudtunk kiállítani – vallotta be Szilléry Éva, aki elárulta: a műtárgyakat a rendkívül időjárásálló DuPont lemezekre nyomtatták, így a kiállítás egy hónapja alatt nem éri károsodás őket, sőt a tervbe vett, további országos bemutatkozás elé sem gördíthet akadályt eső, napsütés, hideg vagy forróság.

Már csupán egyetlen kérdés maradt: miért éppen a Kodály körönd?

– Túl azon, hogy ide jártam gimnáziumba, imádom a nagypolgári világ és a modern Budapest közti átmenet hangulatát – válaszolta az ötletgazda, szervező, majd elárulta, hogy itt lakott a szentpétervári festőművész, Olga Tobreluts, aki a kilencvenes évek hangulatát érzi még a köröndön, és aki természetesen szerepel a kiállítók közt.

Fotó: Katona Vanda

A Standby-t támogató Béres Alapítvány több mint harmincesztendős hitvallása egy olyan tevékenységről szól, melyet társadalmi és nemzeti felelősséggel folytatnak, amely nem más, mint az emberek szolgálata, elsősorban az egészség, de lehetőség szerint az élet minden területén. A lélek egészségét nem más, mint a kultúra, a művészet, az oktatás szolgálja.

A street art nem újdonság az alapítvány számára, első ízben 2006-ban, a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvánnyal (a MANK jogelődje – a szerk.) a magyar kultúra napja alkalmából vitték ki a művészetet, ha nem is az utcára, de a metró Arany János utcai megállójába vezető mozgólépcsőhöz.

– Akkor a kortárs képzőművészeti alkotások mellé írók, költők fogalmaztak szép gondolatokat – emlékeztetett Béres Klára, megjegyezve: nagy sikert arattak.

– Ezt hogyan tudták lemérni? – vetettem közbe.

– A visszajelzésekből, amit mi, de elsősorban a művészek és a közalapítvány kapott – hangzott a válasz.

A sikerre egyértelmű bizonyíték, hogy a következő esztendőben megismételték a különleges tárlatot.

– Nagyon szerettük azokat a kiállításokat, így amikor Szilléry Éva megkeresett a Standby ötletével, nem kellett győzködnie – árulta el az alapítvány elnöke, hozzátéve: ráadásul ez a tárlat kötődik alaptevékenységükhöz, lévén az egészségről szól.

Jegyezzük meg, hazánkban a magánerős művészeti mecenatúra nem kellően elterjedt. Másrészt közel sem mindegy, mit támogat valaki, főleg most, a kultúrharc kellős közepén.

– A valódi értékekre igyekszünk felhívni a figyelmet – jelentette ki Béres Klára.

– Egy „független” újságíró megkérdezné a helyemben: ugyan mi alapján döntenek arról, mi érték és mi nem?

– Léteznek a művészetben örök érvényű dolgok. Cseppet sem mindegy, milyen mélységben és mit közvetít a művész, szolgálja-e az emberiséget, a jót, értéket közvetít-e – sorolta a Béres Alapítvány elnöke. – A Jóisten adománya az ember számára a művészet, amely képes összekötni az eget és a földet, olyan transzcendens tudást adva, amely által többet ismerhetünk meg a világból.

Fotó: Bach Máté

Béres Klára a továbbiakban kiemelte: a kiállítás a kortárs magyar művészek gondolatait mutatja be a jelen helyzetről, mindezt olyan környezetben, ami nem kizárólag Budapest, de az egész ország egyik büszkesége.

– Hiszek abban, hogy sokakra jó hatással lesz majd a tárlat. S a művészek gondolatainak hatására megteszik jelen helyzetben mindazt, ami rajtuk múlik – sommázta Béres Klára, hangsúlyozva: így fonódik össze a testi és a lelki egészség.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.