A Magyar Telekom által szervezett csütörtöki online sajtóbeszélgetésen Szabó Béla, a cég márka- és kereskedelmi kommunikációért felelős igazgatója emlékeztetett rá, hogy az Aranycsapatnak az „évszázad mérkőzésén” aratott győzelmét annak idején a magyar emberek többsége a rádión keresztül, Szepesi György közvetítésében hallgatta, és nagyon keveseknek adatott meg, hogy a találkozó felvételét végig láthassák.
„Ez több volt egy futballmérkőzésnél. A kulturális örökségünk része lett, így az értékmentő projekttel a digitális fejlesztés révén egy nemzeti kincs jött létre, amely hamarosan mindenki számára elérhetővé válik, mégpedig huszonegyedik századi technológiával” – hangsúlyozta az igazgató.
A kulisszákba betekintést nyújtó sajtóeseményen Bernáth Zoltán, a tévés sportközvetítések specialistája, több televíziós társaság korábbi műszaki főnöke azt hasonlította össze, hogyan jutott el egy népszerű sportesemény a szurkolók százezreinek otthonába 1953-ban, illetve manapság.
A többi között felidézte, hogy a mérkőzést akkor mindössze három kamerával közvetítette a BBC, a hagyományos filmszalagra pedig úgy rögzítették, hogy a kamerát egy tévékészülék monitorára irányították. Ennek során viszont rengeteg részlet tűnt el már akkor a mérkőzésből, ezeket reprodukálták most digitálisan.
Nagy Miklós, a digitális felújítást végző Melon cég munkacsoportjának vezetője elmondta, hogy a restauráláshoz megkapott filmanyag körülbelül 210×160 pixel felbontású lett, amely egy 15 évvel ezelőtti hagyományos telefon kijelzőjének felbontását sem éri el, míg a full HD tévék felbontása 1920×1080 pixel.
„Ezt a különbséget kellett áthidalni a fejlett digitális technológiával úgy, hogy a mai nagy képernyős készülékeken is élvezhető képi világot kapjunk” – hangsúlyozta Nagy Miklós.
Amint ismertette, a film digitális felújítása több különböző lépésből állt. A 67 éves filmfelvétel szkennelése után a fekete-fehér kép folyamatosan változó világosságát kellett kiegyenlíteniük, ennek során mesterséges intelligenciát is használtak. Ezt követte a beégések kijavítása, illetve a zajok kiszűrése, majd a restaurálás számítógépes szoftverek segítségével. Végül a felbontást javította fel a restaurátorcsapat.
Ezt követően a góloknál – sok esetben manuálisan – kiszínezték a felvételt, méghozzá úgy, ahogy egyelőre semmilyen mesterséges intelligencia nem volt képes rá. Azért kellett manuális módszerhez folyamodni, mert az alapképeken rendkívül sok volt a hiba, és a mozgás miatt képkockánként kellett végigmenni az egész anyagon. Egy másodpercnyi képanyag kiszínezése egy ember egynapi munkáját igényelte, és összesen harmincan dolgoztak rajta.