„Pável Petrovics, ne sértődjön meg, tudja, nálunk a kézcsók megalázó a nő számára” – hangzik el a kulcsmondat Nyikita Mihalkov Etűdök gépzongorára című, 1977-ben készült filmjében, amely Anton Pavlovics Csehov írásai alapján készült. Ha Csehov-drámákról beszélgetnek irodalomtörténészek, mindig meg szokták említeni, hogy a dráma afféle „víz alatti áramlásként” van jelen, a felszínen mintha minden rendben lenne, illetve nem is olyan, mintha minden rendben lenne, hanem olyan, mintha mindenki beletörődött volna abba, hogy semmi sincsen rendben. Nyikita Mihalkov filmjében viszont ez nincs így. Itt nincs semmiféle „víz alatti áramlás”, itt minden a felszínen van, konkrétan a néző orra előtt egy olyan dráma zajlik, amelyet soha nem fog elfelejteni, ha végignézi az alkotást.
Az Etűdök gépzongorára szereplői teljesen elvesztették a talajt a lábuk alól. Még próbálnak a hagyományos értékrendszer, a hagyományos erkölcs szerint élni, de már egy kicsinykét se tudnak. Nemhogy bekopogtatott a modern kor az ajtón, hanem – a megidézett képnél maradva – betörte azt. Nagyon szép hasonlata a filmnek az önmagától játszó zongora, amely a modern korra utal. Az úri társaság tagjai csak álldogálnak Mihalkov filmjében, és tátott szájjal nézik a zongorát, amely önmagától játszik. Hamar megérti mindenki, hogy itt valamiféle technikai bravúrról van szó, de mégis csodálatosnak tartják, hogy élhetnek abban a korban, ahol már a zongora is képes önmagától, emberi beavatkozás nélkül játszani.

Fotó: Facebook
Több mint negyven éve készült a film, de valószínűleg soha nem volt annyira aktuális, mint manapság. A mai kor nézői ugyanis pontosan értik, milyen förtelmes drámát ábrázol Mihalkov a harmonikusra fényképezett képein. A szépen berendezett, nyugalmat ábrázoló képek ugyanis egy nem szépen berendezett és nagyon is nyugtalanító világot tárnak elénk. A mai kor nézői pontosan látják, hogy teljesen felesleges egy önmagától játszó zongora. Annak ugyanis óriási jelentősége van, ha valaki szépen játszik egy hangszeren. Mindenki számára érzékelhető energia szabadul fel, amely az előadó és közönsége között vibrál egy koncert – legyen az bármilyen házi koncert is – alkalmából. Viszont semmilyen energia nem szabadul fel, amikor az ember egy automatikus zenegépet hallgat.