1896. május 2-án Budapesten indult első útjára a millenniumi földalatti vasút, az európai kontinens első földalatti villamosa. A nagyszabású, országos, ezredévi kiállítás megnyitására készült földalatti vasúton Ferenc József uralkodó is utazott. Építésekor a korszak legmodernebb építési megoldásait alkalmazták, többek között az ipari szintű vasbeton technológiát. A vasúton automata mechanikus biztosítóberendezés akadályozta meg a kocsik egymásra futását. Az eredeti kocsik a világon egyedülálló módon – persze többszöri felújítással – 77 évig, a vonal 1973-as korszerűsítéséig közlekedtek – foglalják össze az előzményeket a közleményben.
A népszerű nevén kisföldalatti az Andrássy úttal együtt 2002 óta a világörökség részét képezi.
Mint írják, az emlékérme előlapjának központi motívuma a millenniumi földalatti vasút egyik megállójának metszetét ábrázolja egy XIX. századi rajz alapján. A megálló ábrázolása egyértelműen láttatja a kéregvasút jellegzetességét, a földfelszíntől való rövid távolságát. A megálló műszaki megjelenítését korabeli ruhákba öltözött alakok teszik élővé. Az előoldalon továbbá a törvényes fizetőeszközök kötelező éremképi elemei is megjelennek, jobbra igazítva, fent a „MAGYARORSZÁG” felirat, alatta egymás alatti két vízszintes sorban a „2000” értékjelzés és a „FORINT” felirat. Az érme alján, bal oldalon a „BP.” verdejel látható.

Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
Az emlékérme hátlapján központi motívumként a földalatti vasút (Budapesti Földalatti Közúti Villamos Vasút Rt., BFKVV-féle) faburkolatú motorkocsija látható oldalnézetből ábrázolva. Felette két vízszintes sorban a „MILLENNIUMI FÖLDALATTI” és a „VASÚT” felirat, alatta bal oldalon a kisföldalatti megnyitásának „1896”-os évszáma, jobb oldalon a „2021”-es verési évszám olvasható. Bitó Balázs iparművész mesterjegye a kocsi oldalán felcsavarozott rézbetűként ábrázolva jelenik meg. Az emlékérme szélén a földalatti megállók nevét szegélyező Zsolnay-csempeminta ábrázolása látható – részletezik a közleményben.
A színesfém emlékérme 75 százalék réz és 25 százalék nikkel ötvözetéből készült, a súlya 27 gramm, a mérete 39,6×26,4 mm, a széle sima. Az emlékérme korlátozott példányszámban jelenik meg, összesen 8000 darab készíthető patinázott- fémes hatású kivitelben.
Az emlékpénzek értékközvetítő és ismeretterjesztő szerepének minél szélesebb körű érvényesülése érdekében, a „Millenniumi Földalatti Vasút” emlékérme a rendelkezésre álló készlet függvényében 2021. május 3-tól a kibocsátást követő egy évig névértéken vásárolható meg a Magyar Pénzverő Zrt. érmeboltjában, illetve a webáruházában.