Valószínűleg nem vagyok egyedül azzal a szokásommal sem, hogy időről időre – egyre gyakrabban – azt érzem, muszáj elmenekülnöm valahova a kapitalista, materialista, darwini elveken alapuló, kizsákmányoló és manipulatív világ elől. Ilyenkor igyekszem olyan helyet keresni, ahol az úgynevezett civilizáció még nem tiporta el a természet(esség)et, ahol az egykori isteni rend nyomai még felfedezhetőek, ahol mindebből feltöltekezhetem. A Dunakanyar külső ívén, Verőce mellett található a Lósi-völgy, annak közepén, egy dombocskán áll a Kárpát-haza temploma; körülötte elszórtan faházak, melyek egyikében Wass Albert Amerikából hazaérkezett hagyatéka kapott helyet; az emlékháztól pedig a tavaly, Trianon századik évfordulója alkalmából felavatott Magyar kálvária hirdeti elődeink nagyságát.
Ahogy a stációsor, úgy tíz évvel korábban a Kárpát-haza temploma is közadakozásból és közmunkából épült. A búzaszem alaprajzú, archaikusságot hordozó kápolnába lépve – mintha csak valamiféle dimenziókapu lenne –, minden alkalommal megbékél a lelkem. A látvány, amely az odalátogató szeme elé tárul, nem mindennapi. A bejárattal szemben, az oltár fölött ugyanis az egész belső teret uraló, különleges, színes üvegrelief engedi át magán a lélektisztító fényt. Borbás Dorka alkotásán a magyar nemzet „szeplőtelen fogantatása”, Emese álma, népünk ősiségének egyik legismertebb és legszebb jelképével, a rakamazi turullal összefonódva jelenik meg. – Akkoriban éppen a honalapítás korának imádatában éltem, az ezredéves múltba visszanyúló formavilág izgatott, Szűcs Endre akadémikus építész pont jókor talált rám! Nem áll távol tőlem a társadalmi munka. Maga a kápolna és üvegablaka is így készült, pályámnak abban a szakaszában, amikor előszeretettel ültettem át az eredendően textil-, bőr- és fémfelületeken megjelenő, ősi mintákat üvegre – fogalmazott a művész.
Az alkotói korszakok változnak ugyan, az alapvető értékeknek azonban – melyek a kifejezésmód morális alapját képezik –, sziklaszilárdnak kell lenniük. Ez Borbás Dorka esetében sincs másként. A hagyományok és társszakmák, kollégák tiszteletét és a klasszikus értékrendet a családból hozta, ahogyan művészi vénáját és tehetségét is elődeitől örökölte. Felmenője volt Jungfer Gyula díszműkovács, akinek műhelyéből – amely később Budapest egyik legfontosabb műlakatosüzemévé vált – a XIX. század második felében a kor legjelentősebb budapesti építkezéseinek kovácsoltvas elemei kerültek ki, hogy feldíszítsék többek között a királyi palotát, az Országházat, az Operaházat vagy a Gresham-palotát.