Nemzetközi fesztiválsikereket ér el Kovács Ákos első filmje

Kovács Ákos kisjátékfilmje több fesztivál rendezői és operatőri elismerése mellett a legjobb filmzenéért járó trófeát is megkapta a sanghaji rövidfilmfesztiválon. A film forgatókönyvét és zenéjét is Ákos jegyzi, és maga is rendezte a Papp János főszereplésével megvalósult alkotást, amelyet Juhász Viktor fényképezett. A filmzenealbumról és a Magunk maradtunk nemzetközi sikereiről beszélgettünk Kovács Ákossal.

2023. 02. 11. 10:30
null
Fotó: Emmer László
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– CD-n és limitált példányszámú, nagyalakú bakeliten is megjelent a filmzene. Mindkét kiadványnak van egy 18 oldalas melléklete. Mit tartalmaz ez?
– A komoly képanyaggal megjelenő kísérőfüzet a film legemlékezetesebb portréfotóit és a hozzájuk tartozó monológokat tartalmazza. Tulajdonképpen a film kulcsjelenetei felidézhetők a filmzene és a hozzá mellékelt képek, szövegek segítségével.

Kovács Ákos első filmjének forgatásán a rendezői székben. Fotó: Kriss Krisztina

– Első hallásra is szívünkbe markolnak a címadó dal sorai: „Élni sose sikerült / A jelen végképp elvadult / Elavult térkép lett a múlt”. Hogyan született a dal?
 

A dal a vége főcímben felhangzó instrumentális zene továbbgondolásaként jött létre. A szövege szorosan kapcsolódik a film történetéhez, de önálló darabként is értelmezhető. 

A szerzemény három hangszerelésben is hallható a kiadványon: az eredeti, zenekari változat mellett kórusátiratként, a pécsi VoiSingers énekkar közreműködésével, valamint intimebb, akusztikus gitáros felvételként. Az első és harmadik változathoz klip is készült, ezekhez felhasználtuk a film képeit és számos kimaradt jelenetet is. A 27 perces filmetűdben megszólaló hangulatos zenei atmoszféra minden tétele szerepel a lemezen, kiegészülve az új szerzemény három verziójával.

 

Ákos saját novellájából írta a forgatókönyvet

 

– A Magunk maradtunk című film forgatókönyvét két saját novellájából írta. A két írás, A taxis és a Magunk maradtunk a 2021-ben megjelent Ezt nem lehet megúszni című novelláskötetében szerepel. Úgy tudom, a film a hazai és nemzetközi fesztiválokon is sorra nyeri a díjakat.
– Mindenekelőtt szeretném elmondani, hogy a kisjátékfilmünk megjelenése után sokat jelentett számomra Koltai Lajos, a zseniális operatőr, rendező és tanár bizalma, vagy a Dögkeselyű legendás rendezőjének, a veterán András Ferencnek a lelkes biztatása. Ez többet ér bármilyen trófeánál. Az is igaz, hogy kaptunk néhány komoly szakmai díjat: a film nem sokkal a tavaly áprilisi bemutató után győzött Budapesten a Zsigmond Vilmos Magyar Operatőr Díj kisjátékfilm-kategóriájában, bejutott a veszprémi Magyar Mozgókép Fesztivál döntőjébe, majd több nemzetközi fesztivál válogatta a versenyfilmek közé. Sikerült díjat nyernünk vele Bukarestben, aztán Milánóban és Avezzanóban, de Sanghajban és Torontóban is. Mi ez, ha nem kegyelem? A visszajelzések közül kiemelkedik az olasz és kanadai díj a legjobb rendezésért, valamint a legjobb fényképezést jutalmazó négy elismerés. Mindez nagyon szép, örülök is neki, de a legfontosabb díj számomra a közönség figyelme, reakciója, a hazai vetítések után látott könnyes, elmélázó tekintetek. A torontói fesztivál szervezőitől kaptunk egy videót az ottani nézők reakcióival, ezt meg is osztottam a honlapunkon. Megható, hogy az óceán másik oldalán is meglátják az általános emberi mozzanatokat a történetünkben. Az ilyen értő visszajelzésnél fontosabb elismerés nincs.

– Sanghajban négy kategóriában is a döntőbe került, kettőben el is hozta a fődíjat a kisfilm.
– Meglepő és megtisztelő egyszerre Kanadából és Kínából is díjat nyerni egy ilyen, nagyon is közép-európai alapállású filmmel. A forgatókönyv írásakor vagy a forgatás idején biztosan nem gondoltam, hogy ilyen messzire is eljuthat a munkánk, és még visszhangra is találhat. Az idős taxis a felesége hiányában él: úgy látszik, a veszteség, a síron túl is tartó szerelem, a személyes gyász olyan univerzális érzések, amelyek függetlenek a kulturális közegtől, világnézettől, az általános szokásoktól. Az úton messze előttünk járó filmes szakemberek szerint olyan filmet kell csinálni, ami egyedi magyar módon fogalmaz meg univerzális problémákat. Ezt akkor hallottam, amikor a mi filmünk már elkészült, úgy érzem, sikerült valami hasonló dolgot megvalósítanunk a Magunk maradtunk történetével.

 

 

Kulisszatitkok a forgatásról

 

– Hogy zajlottak a filmmel kapcsolatos munkák?
 

Alapként egy novella szolgált, amelyet vagy húsz esztendővel ezelőtt írtam. Ez keltette fel Hábermann Jenő producer figyelmét, aki sürgette, hogy forgatókönyv szülessen belőle. 

A legfontosabb alkotótársam Juhász Viktor volt, ő fényképezte a filmet, emellett vágóként és fénymegadóként is dolgozott. Vele kettesben egy komplett utómunkastábot próbáltunk helyettesíteni. Meghatározó élmény volt a stáb lelkesedése, a komoly színészgárdáról már nem is beszélve. A főszereplő Papp János odaadó munkája sokáig emlékezetes marad számomra, ahogy a filmet előkészítő beszélgetések is. Olyan nagy múltú színészek szavaztak bizalmat az első filmes rendezőnek, mint Eperjes Károly, Cseke Péter, Kubik Anna, Pindroch Csaba, Pápai Erika, Trill Zsolt vagy Méhes László, és mellénk álltak a fiatalabb nemzedék sztárjai is, mint Vecsei H. Miklós, ifj. Vidnyánszky Attila vagy Szász Juli. Tulajdonképpen egy régimódi szerzői filmről van szó, ez egyszerre jár nagy szabadságfokkal és valódi felelősséggel is. Nézőként és alkotóként ebben a műfajban hiszek, akkor is, ha ez ma éppen nem divatos. Huszárik Zoltán, Makk Károly vagy Tarkovszkij az egész életével felelt azért, amit csinált. Az ő korukban nem tesztközönség vagy marketingszempontok döntöttek a filmek sorsáról. Ezeket a megszállott alkotó embereket szeretném követni az úton.

A kisjátékfilm lapzártáig elnyert díjai: Gold Award – Short Film Milan Gold Awards, Milánó, Olaszország, 2022. november. A legjobb rendezés – Golden Short Film Festival, Avezzano, Olaszország, 2nd quarter 2022/2023, Black & White Film Festival, Toronto, Kanada, 2023. január. A legjobb fényképezés – Zsigmond Vilmos Magyar Operatőr Díj, Budapest, Magyarország, 2022. április; Shanghai International Short Week (SHISW), Sanghaj, Kína, 2022. november; Short to the Point Festival, Bukarest, Románia, 2022. november; Brno Film Festival, Brno, Csehország, 2023. január. A legjobb vágás – Short to the Point Festival, Bukarest, Románia, 2022. november. A legjobb filmzene – Shanghai International Short Week (SHISW), Sanghaj, Kína, 2022. november.

Borítókép: Kovács Ákos (Fotó: Emmer László)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.