A Vaják első évadának sikere is jó példa volt arra, hogy a tömegfilmek ezen ága, a fantasy végképp meghódította a világot, és nem lehet kizárni a további viharos előretörést sem. Lassan többen várnak egy streamingszolgáltatón megjelenő sorozatpremiert, mint a hollywoodi filmesek boszorkánykonyhájában kiforrt egész estés filmeket.
Nem is csoda: a Vajákban jó karaktereket vonultattak fel, élükön egy női szemmel igen vonzó, alfahím főhőssel, Geralttal, a szebbnél szebb varázslónők pedig a férfiak igényeit is megpróbálják kiszolgálni.
Nem mintha teljesen egyértelmű lenne, hogy egy-egy férfi vagy női főhős kinézete fontos eleme lenne a műélvezetnek, de a különböző kibeszélő fórumokon megjelenő kommentek arra utalnak, hogy egyáltalán nem mindegy, milyen külső kvalitású színész játssza a rá osztott szerepet. Adott tehát egy különleges hős, akit valamilyen varázslattal felturbóztak, ereje, gyorsasági, harci készsége jócskán felülmúlja egy átlagos katonáét, ráadásul néhány erőteljes varázslattal még fokozni is tudja hatékonyságát. Azért hozták létre, hogy a világot elárasztó szörnyeket likvidálja, és ő teszi is kötelességét.
Természeten, ha kell, zsoldosként, amolyan bérszörnyirtóként, hiszen meg is kell élni valamiből. Bolondulnak érte a nők, de Geralt igazi magányos farkas, szűkszavú bölcselkedő, ritkán szól, de akkor igen magvas gondolatok hagyják el száját, vagy kesernyés humorát csillogtatja. És ott van egy gyönyörű varázslónő, aki rút kiskacsából hihetetlen szenvedések árán lett kecses hattyú, és kemény munka árán kivételes mágus. Nem kevésbé tapasztalt és bölcs, mint Geralt. Ugyanakkor vérbeli irányító és profi manipulátor. De ott van Ciri, az árva királylány is, aki rejtélyes és hatalmas mágikus erejével a világ megmentésére született, és egy fura fogadás eredményeképpen a vaják mentoráltja, félve óvott kvázi testvérhúga lesz.
Mindeközben forrong ez a fantasztikus világ, a birodalmak vezetői unos-untalan egymás torkának ugranak, és a három főhős természetesen mindig belekeveredik a nagyok intrikáiba, csatáiba, pedig másra sem vágynak jobban, mint nyugodt életre.
A karakterek magukkal ragadók, szenvedéseik, keserveik könnyen átélhetők. A sorozat fontos motívuma a végzet, ami korántsem újdonság, de egy fantasy zsánerű sorozatnál teljes mértékben elfogadható. Az alműfaj jellegzetességéből adódó dramaturgia felismerhető – a hősöknek teljesítenünk kell egy küldetést, különböző akadályokon átgázolva vagy átküszködve magukat –, de a sok szálon futó történetmesélés nem hagyja, hogy a néző figyelme lankadjon.