– Galimberti Sándor és Dénes Valéria életműve szétszóródott, elkallódott, alig több mint negyven festményük maradt fenn – mondta a sajtónak tartott tárlatvezetésen a kiállítás kurátora, Barki Gergely művészettörténész. Bár Galimbertinek szülővárosában, Kaposváron 2002-ben már rendeztek egy kisebb életmű-kiállítást, az azóta eltelt két évtizedben jelentősen bővült az ismert képállomány, és a legfrissebb kutatások alapjában írták át a különösen összeforrt életmű történetét és szerepét.
Luigi Galimberti megmaradt alkotásait is megtekintheti a közönség
A műkereskedelemben az elmúlt mintegy huszonöt éven felbukkant, korábban ismeretlen festmények mellett a tárlat előkészítése során előkerült egy előzőleg csak a címe alapján számontartott, korai Galimberti-csendélet is, amelyet száztíz év lappangás után most először láthat a közönség.
A kiállítást megelőző kutatás felfedte azt is, hogy több, korábban Galimbertinek tulajdonított festmény nem az ő, hanem a felesége, Dénes Valéria alkotása, aki egyébként nem szerette szignálni festményeit. Barki Gergely felhívta a figyelmet arra, hogy a két művész életműve olyannyira összefonódott, hogy sok esetben még maguk a szakértők sem tudják megkülönböztetni, melyik képet ki festette.
A művészettörténész szerint Dénes Valéria túlszárnyalta férjét, elképesztően tehetséges festőművész volt, aki a XX. századi festészet egyik legjelentősebb alakjánál, Henri Matisse francia festőművésznél tanult Párizsban.
Szinte minden évben kiállítottak a párizsi szalonokon is, 1914-ben önálló tárlatuk nyílt a Montmartre-on, a Galerie Berthe Weillben, ahonnan mások mellett Pablo Picasso és Henri Matisse karrierje is indult.