A barokk iskolakultúra hazai sokszínű világa

Nagy Koppány Zsolt
2020. 02. 24. 14:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevallom, bár filológus vagyok, az iskoladrámák témakörében eddig nem mozogtam túl nagy magabiztossággal. Hallottam róluk, tudtam, hogy nevelési, oktatási célokra alkalmas, dramatizált és előadható történetekről van szó, de minthogy sem látni nem volt szerencsém ilyet, sem eleget olvasni, valahogy kívül maradt az érdeklődési körömön.

Így aztán amikor megláttam Medgyesy S. Norbert művelődéstörténésznek, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karán (PPKE BTK) Történelemelméleti Tanszék vezetőjének a habilitációs dolgozata alapján készült, nem kevesebb mint ötszáz (!) oldalas könyvét a témában, tudtam, hogy ez a dolog is azonmód a helyére kerül. Olyan súlyú, olyan fajsúlyú elköteleződés láttán, mint amilyen a szerzőnél munkál, nem kell csalódástól tartani: kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy mindent, amit az iskoladrámák témakörében tudni kell és tudni érdemes, megtalálunk ebben a kötetben – ráadásul nem csupán komoly elméleti vértezettségű tudományos értekezés formájában, hanem konkrét példákkal alátámasztva, sőt a szövegek közlésével megtámogatva. (A szerző 2002 júniusában ugyanis a PPKE ­BTK-n megalapította a Boldog Özséb Színtársulatot, amely egyetemi hallgatókból és doktoranduszokból áll, és amely rendre elő is adja a kötetben is olvasható drámákat.)

A könyv epilógusából idézek: „Kötetünk témája a magyarországi barokk iskolakultúra sokszínű világa és annak a XXI. században adaptálható része. Az 1600 és 1780 közötti közoktatás két szintjét és műfaját vettük górcső alá: egyrészt a gimnáziumok iskoladrá­máit, azok szövegeit és különösképpen az eddig kevésbé kutatott színlapjait; másrészt az alsófokú kisiskolák kántortanítóinak kéziratos énekeskönyveit. A magyarországi és egyben közép-euró­pai, az 1560-as évek és 1792 között virágzott reneszánsz és barokk stílusú, középiskolai és akadémiai színjátszás a szemléltető pedagógia legjobb példája. Elsősorban nem gyönyörködtetett, hanem mindenki által közérthetően, mégis magas irodalmi és zenei stílusban tanított, bátor kiállásra és retorikára nevelt, latin alapú kultúrát adott; sőt ez volt maga a történeti, vallási, mitológiai, nyelvészeti és filozófiai tananyag a középiskolában, ezáltal maga a drámaíró tanár és a színjátszó tizenéves diák vált tankkönyvvé. A középkori és kora újkori, európai és hazai elbeszélő forrásokból átvett, valós adatokon és a drámaíró tanár fiktív kiegészítéseivel megelevenedő história egyrészt kialakította a színjátszó diákok és a nézők történeti ismereteit; másrészt valamely aktuálpolitikai esemény során nyújtott exemplumot (példázatot); harmadrészt pedig az adott iskola mecénásának valós vagy fiktív családtörténeti eseményét mutatta be.”

Hogy miért tarthat számot a kötet a szélesebb, nem feltétlenül és kifejezetten szakmai olvasóközönség érdeklődésére és figyelmére is? Elsősorban azért, mert a szerző nem csupán sóhajtozik a mai fiatal generációk olvasási szokásai, érdeklődési körének megváltozása fölött, hanem konkrét segítséget és cselekvési mintát is nyújt; másodsorban azért, mert ilyen tudományos színvonalon megírt, mégis élvezetes értekezést ritka öröm olvasni; harmadrészt pedig azért, mert a primér szövegek lassú olvasása (igen, így kéne mindent olvasni) gyönyörködteti a szívet, a lelket és az intellektust is.

Medgyesy S. Norbert: Iskoladrámák. MMA Kiadó Nonprofit Kft., Budapest, 2019.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.