– Színész, rendező, színházigazgató. Azt sehol sem olvastam, hogy tanított is volna.

llyet még nem láttunk: így mutat a narcizmus eltáncolva
Gondolatébresztő táncművészeti monodráma Simon István előadásában.
– Színész, rendező, színházigazgató. Azt sehol sem olvastam, hogy tanított is volna.
– Pedig művészi beszédet tanítottam a Kaposvári Színművészeti Egyetemen, Vidnyánszky Attila osztályában.
– Apponyi Albert beszédének előadása utána ez nem lep meg. Hagyott önben nyomot ez a szerep? Miért fontos, hogy egy színész jól beszéljen?
– Minden nagy és nehéz feladat erősíti az alapot, amelyre a következő szerepek épülhetnek. A második kérdésére egyszerű a válasz: azért fontos, hogy egy színész jól beszéljen, mert a nézőnek értenie kell a szöveget. Nagy adománya sorsomnak, hogy Gáti Józseftől tanulhattam a főiskolán művészi beszédet, versmondást. Az ő szigorúsága és színészszeretete segített mindannyiunkat, akik nála tanultunk, ahhoz, hogy jól beszélő színészek lettünk.
– Az új SZFE-n Szarvas József a prózai színész osztály vezetője, ön pedig a segítője lesz.
– A színészmesterséget fogjuk oktatni. Ez azért különleges, mert noha különböző évfolyamokon, de mindketten Horvai István és Kapás Dezső osztályába jártunk az akkori főiskolán. A felkérés után egyeztettük mindazokat az élményeket, tapasztalatokat, tananyagokat, amelyeket Horvaiék nekünk tanítottak vagy velünk csináltattak. Elemeztük, hogyan oktattak bennünket, mert a Horvai–Kapás páros pedagógiai szellemét szeretnénk továbbvinni. Ezt a szándékot erősíti Méhes László tanártársunk, a leendő zenés mesterség oktatója, aki osztálytársam volt.
– Hogyan lehetne összefoglalni a módszer lényegét?
– A két mester két módszert képviselt, ezért helyesebb, ha néhány jellemzőt mondok. A színpadi egyedülléttől, a színpadi kapcsolatfelvételtől a partnerre/partnerekre való figyelmen át a jelenetértelmezésen, -elemzésen keresztül a nélkülözhetetlen rögzítőképességig terjedt az első két év mindennapi gyakorlata. Sztanyiszlavszkij módszerét más-más irányból közvetítették felénk.
– „A kuratóriumi tagsággal vállaltam, hogy az SZFE – te is jól tudod – egyoldalú képzésében a nemzeti, keresztény értékrend is helyet kapjon” – ezt tavaly nyáron ön írta válaszként Alföldi Róbertnek. Hogyan kap majd helyet?
– Szarvas József és én a nemzeti-keresztény értékrendet képviseljük. Nem lesz „nemzeti érzés tanóra”, ezt nem így kell elképzelni. Azt gondolom, hogy a tetteinkkel, világlátásunkkal, gondolkodásunkkal példát lehet és kell mutatnunk, ez a legjobb módszer.
– Sokan azzal riogattak a sajtóban, hogy ideológiai oktatás lesz.
– Senki ne dőljön be az efféle huhogásnak. Mi nem törekszünk átnevelésre… Korábban hallhattunk ilyen történeteket, melyekről nem is akarok véleményt mondani, mert már nem az intézmény múltjával akarok foglalkozni, vagy összehasonlítgatni magunkat azzal, ami volt: muszáj előre nézni és a saját magunk dolgát végezni.
– Érez-e nosztalgiát a Vas utcai épület iránt? Vagy jobbak lesznek az új helyek?
– A Vas utcai épülethez, különösen az Ódry Színpadhoz, nagyon sok szép emlékem fűződik, azonban a történtek után már nem Thália felszentelt temploma. A felújított épületekben méltó körülmények várnak ránk. Nagy szívfájdalmam, hogy a felújítás során a Rákóczi úti épületben nem volt idő visszaállítani a régi, kis tantermi színpadokat az osztálytermekben. Az elmúlt években sajnos minden teremből kiiktatták a színpadot, ezért egy szinten történik a próba és az előadás, pedig akárhogy is vesszük, mágikus hatása volt annak, hogy első perctől fogva megtapasztalhattuk a színpadi létezést. Az új campuson minden színészosztályban lesz színpad!
– Az utóbbi hónapok történései eléggé felkorbácsolták a diákok érzelmeit is. Így hogy lehet majd felhőtlenül tanítani, alkotni?
– Arra törekedtünk, hogy az osztályvezető tanárok megtarthassák a diákjaikat, a diákok is attól a mestertől tanulhassanak, akivel elkezdték az egyetemet. Üdvözlök mindenkit, aki beiratkozott a második félévre, és optimista vagyok.
A beszéd – Apponyi a magyar ügy védelmében című film itt megtekinthető.
Gondolatébresztő táncművészeti monodráma Simon István előadásában.
A Felvidék ékköve, és annak ’48-as szerepe előtt tiszteleg az MCC Magyar Összetartozás Intézete.
Tiszta fantasy, sőt: történelemhamisítás! Ja, nem. Hanem regény. Történelmi regény – fogalmazta meg magvas mondandóját Bán Mór, a Hunyadi-regények szerzője.
Elhunyt kutyájuk boncolását követően megállapították mi végzett az állattal.
Európa számára ma az egyik legnagyobb biztonsági fenyegetést a déli irányból érkező migráció jelenti
Kína lefokozta az egyik Liu fivért, így a közös vb-érem sem ugyanaz
Rettenetes hírre ébredt az ország: tragikus hirtelenséggel elhunyt Monostori Attila
Kiderült, melyik ünnepi rendezvényen voltak a legtöbben március 15-én
Ezt nem sejtettük: ők A Nagy Duett első kiesői
Nem mozgatott meg tömegeket Magyar Péter
Visszatáncolna az Egyesült Államokkal kötött megállapodástól Kanada
Ha így metszed meg a cseresznyefát, nyáron roskadozni fog a gyümölcstől
Hansi Flick Mourinho nagy futását másolta, volt rá oka
A fonói gyilkosság helyszínéről jelentkezett Horváth László kormánybiztos
Így reagált a sorozatot ért támadásokra a Hunyadi írója
Deák Dániel kiszámolta, ennyien lehetnek Magyar Péter rendezvényén
Gondolatébresztő táncművészeti monodráma Simon István előadásában.
A Felvidék ékköve, és annak ’48-as szerepe előtt tiszteleg az MCC Magyar Összetartozás Intézete.
Tiszta fantasy, sőt: történelemhamisítás! Ja, nem. Hanem regény. Történelmi regény – fogalmazta meg magvas mondandóját Bán Mór, a Hunyadi-regények szerzője.
Elhunyt kutyájuk boncolását követően megállapították mi végzett az állattal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.