Ősbemutatóra készül a Kolozsvári Magyar Opera: a dalszínház megbízott művészeti vezetője, Selmeczi György A krónikás című vígoperáját viszik színre. Hatodik operája kéziratának végére nemrég tette ki a kettős vonalat a szerző, a november 17-én bemutatandó mű a kolozsvári intézményes zenei oktatás elindításának bicentenáriuma, illetve a zeneszerzőt is útjára bocsátó zenelíceum előtti tisztelgés.
A kétszáz évvel ezelőtti történet de facto iskolaalapító felhívással kezdődött, ebbe „a szív érzését nem kevéssé nemesítő iskolába” vallás-, nemzet- és rangkülönbség nélkül jelentkezhettek a mindkét nembéli ifjúság tagjai. Az idézet az ugyancsak az operai megemlékezés részének szánt, Sófalvi Emese zenetörténész, muzikológus által szerkesztett, A kolozsvári konzervatórium képeskönyve című kötetből származik. Az 1819-es erdélyi kezdeményezés jelentős sajátos aspektusa, hogy a többi művészeti társulással ellentétben a Muzsikai Egyesület és tanintézete együtt, szerves egységben jött létre.
A zenetörténészként is szaktekintélynek számító Selmeczi György szerint Kolozsvár akkoriban is nagyon erősen európai város volt, ahol elsősorban a Mozartot követő német zenei tradíció talált otthonra. A magyar közösség ezt teljes mértékben elfogadta, maga Csokonai fordította magyarra A varázsfuvolát. De erőteljesen terjedt már a bécsi klasszika is, egyre inkább dívott az öntevékeny zenélés, gyertyák fényénél ragadtak mind többen hangszert. A varázsoperák kora volt ez, leegyszerűsített mozarti vagy haydni világ, amely alaposan felértékelte a dal szerepét.
Erőteljesen jelentkezett a világsikerű olasz operák Kolozsvárra hozatala iránti igény is. Az ősbemutató után mindössze öt évvel a Rigolettót is játszották a városban. Az iskolaalapítással pedig tovább nőtt a zenei „importanyag”, hiszen valamilyen repertoár alapján képezni kellett a tanulókat.

című előadásán Miskolcon 2019 októberében
Fotó: MTI–Vajda János
Akik odajártak – a konzervatóriumba, a zenelíceumba –, mindig tudták, hová járnak. Nem is a régmúlt volt az elsődlegesen érdekes, bár tisztában voltak azzal, hogy már a XIX. században erős zenei oktatás zajlott a városban, és hogy ennek is köszönhetően alakult ki Kolozsvár mindenkori művelt, zeneértő közönsége. Annak súlyát is érzékelték, hogy a zeneirodalom nagyjai, Liszt, Brahms vagy Bartók is koncerteztek Kolozsváron, hogy mit jelent a Redut, a Bánffy-palota, de leginkább a magyar konzervatórium, amely a kommunizmus első éveit is túlélte.