Két takaros, kissé ütött-kopott fotóalbum. Az egyik bordó, a másik fekete. Az ár igen jutányos volt, főként ahhoz képest, hogy az egyik albumban néhány tucatnyi első és több száz második világháborús katonakép sorakozik. Ahogy elnézem az ilyesmit árusító online felületek adatait, egy ilyen gyűjtemény a militáriamániások számára kisebb vagyont ér. Végül is licitáltam, megvettem mindkettőt. Aki árulta, nem tudta, mennyit ér. Mondjuk látatlanban én sem. Gondoltam, jó lesz valamire. Mások emlékei. Mások élete…
Mondják, az íróember egyetlen megsárgult, idegen fotográfiából is képes valóságos regényt kanyarítani. Nem is rossz ujjgyakorlat, látsz egy arcot vagy egy fiatal párt, esetleg két együtt megvénült embert, ahogy görcsösen markolják még egymás kezét, nézed a házat mögöttük, nézed a ruháikat, megfigyeled az arckifejezésüket, és megpróbálod kitalálni, kik lehettek, mi a történetük.
Mások emlékei.
Megvallom, a katonaképekkel telezsúfolt album eleinte jobban érdekelt. Bakák, hadnagyok, szakaszok, egy század, teljes menetfelszerelésben, Isonzó, Észak-Erdély, Szabadka, valahol Lengyelországban, orosz pusztákon, Don-kanyar, Árpád-vonal, Gyimesi-szoros. Örömmámorban úszó, magyar népviseletbe öltözött tömeg, magyar zászlók, címerek közt kerékpáron bevonuló honvédek. Csupa mosoly, feszülő mundérok, derű. Édes Erdély, itt vagyunk! Aztán nyomorult falú házikók közt feltűzött szuronnyal vonuló katonák, csajkából ételt kanalazók, derékig érő fűben látcsövezők. Egy tábori tarack, egy könnyű harckocsinak támaszkodó kölyökképű fiú, kezében tétován megáll a fésű. Pihenőn ácsorgó honvédek, a háttérben szigorú tekintetű szláv parasztok, egy ökrös szekér. Egy lángoló fészer, az előtérben üres tekintetű asszony, kenyérrel a kezében. Kapta, adja? Falusiakkal kvaterkázó, hamis mosolyú katonák. A falusi nők mezítláb, pucér kölkök a szoknyájukba kapaszkodnak. A honvédeken saras a csizma, valahogy az egész beállítás erőltetett, mintha a katonák és a falusiak is valahol egészen másutt lennének szívük szerint.