Kosztolányi és Csáth, művészetre érzékeny, terebélyesedő polgárság, ízléses magyar szecesszió, virágzó multikulturális élet, zötykölődő villamos Palicsfürdőre, napernyős séta a tóparton, izzó faszén fölött sistergő pljeskavica, Blaha Lujzáért rajongó tömegek – elkalandozom, amint magamba fordulva céltalanul ődöngök Szabadka központjában. Majd a Városházához sietek. Szabadka felfedezését nem csupán tanácsos, szinte kötelező itt kezdeni. A szecesszió ma is üde remekműve meghatározza a délvidéki város arculatát. Szimbolikusan is.
Sosem feledi, akinek volt alkalma falai között járni, betérni tanácstermébe. Festett ólomüveg ablakairól magyar uralkodók vigyázó tekintete néz le ránk.
A dualista módinak megfelelően Mária Terézia és Ferenc József foglalja el a két központi helyet, mellettük két apród (akik az akkori polgármester és a főispán lányát ábrázolják), aztán balra sorban Árpád, Szent István, Szent László, jobbra Corvin Mátyás, Nagy Lajos, Könyves Kálmán, az oldalfalakon balra Hunyadi János, Werbőczy István, II. Rákóczi Ferenc, jobbra Széchenyi István, Deák Ferenc, Kossuth Lajos látható. Szinte hiánytalan magyar történelmi arcképcsarnok. Ma is épségben. Nem is érti az ember, hogy sem Tito partizánjai, sem Milosevics pribékjei nem éreztek késztetést arra, hogy Kalasnyikovjukkal szitává lőjék a több mint évszázados ablaküvegeket.
Persze, amennyire lehetett, a helyiek óvták a pótolhatatlan kincseket. A második világháború éveiben a pincében őrizték, majd, amikor visszakerültek eredeti helyükre, állítólag függönnyel takarták el őket. Az egyik belgrádi pártfunkcionárius állítólag ezekkel a szavakkal leplezte le az ablakokat: a kommunista pártnak nincs félnivalója királyoktól… Másik történet szerint egy szlovén delegáció tagjai megkérdezték, miért van olyan sötét a díszteremben.
Nem szabad elhúzni a függönyt, mert régi magyar királyokat ábrázolnak az üvegablakok, felelték. Mire a szlovénok: jaj annak a hatalomnak, amely még az üvegkirályoktól is fél!
