Múlt héten, nagyszombaton elhunyt kollégánk, Ludwig Emil. Rejtőzködő Magyarország című emblematikus rovatát másfél évtizeden át követhették hétről hétre a Magyar Nemzet hétvégi magazinjának olvasói. Emil nem elégedett meg azzal, hogy két lábon járó lexikonja legyen a Kárpát-medence épített szakrális örökségének. Árpád-kori templomoknak, ősi szentélyeknek, istenházáknak és cintermeknek. A rejtőzködő Magyarország bekalandozásával 2001-től 2015-ig csábított e hasábokon utazásra, felfedezésre és szakadatlan álmélkodásra – veszendő tudásunk feltárására. Ahogy ő maga írta 2010-ben: „Megtörtént sokszor, legutóbb a bankban pár napja, hogy a bemutatkozás után, a nevem hallatán a hivatalban az ügyintéző megkérdi tőlem: – Maga írja azokat a cikkeket a templomokról az újságban? No lám csak! Már nem dolgoztunk hiába. Sokan küldenek levelet, hozzátesznek valami fontos adatot a megjelent íráshoz, kiigazítanak egy-egy tévedést, érdeklődnek a sorozat régi cikkei után, vagy újabb rejtőzködő emléket ajánlanak a figyelmembe.
Egy kedves, fényképes levélben a sógora frissen tatarozott présházát javasolta beszerkeszteni a sorozatba egy olvasó, mondván, ehhez fogható szépség nincs, és úgy el van rejtve, hogy sötétben alig lehet megtalálni. Összesen négyszáznegyven folytatása jelent meg eddig a Rejtőzködő Magyarország című sorozatunknak. Eltelt közben kilenc év, az utóbbi nyolc igencsak lassan. De eltelt. Hol lesznek pár nap, pár hét múlva e korszak nagyságai, bálványozott »hősei«? A hat-nyolcszáz éve jól megépített falak, boltívek túlélték őket is.” Ludwig Emilre és túlélő örökségére emlékezünk a hétvégi mellékletben egykor megjelent írásaival. Margittai Gábor
A kehidai temetőkápolna
„Nyolcz lépés hosszú, öt lépés széles négyszögletű tér a temetőben, körülépítve kőfallal. Keleti oldalán félkör alakú, nyugati oldalán az ajtó. Teteje zsindelyes, barna az időtől. Bemeszelve kívül-belül. A mész foszladozik a falakról. Íme, ez a sírbolt. Se tornya, se keresztje, se harangja: mégis kápolna alakú. A hagyomány azt beszéli, hogy a régi Kehidának csakugyan ez volt egykor istentiszteletre szánt helye” – írja Eötvös Károly a „haza bölcsének” életrajzában (Deák Ferencz és családja, Budapest, 1904).
Valóban, a XIX. században a Deák família kriptájául szolgáló kis kápolna eredetileg Kehida község Árpád-kori plébániatemploma volt. A kis Zala-völgyi falu neve elsőként 1232-ben fordul elő: a Zala vármegye oklevéltárában őrzött irat szerint ekkor „in ponte Ketud inxta fluvium Zala”, azaz Ketőd – a második fiú – birtokán vezetett át híd a Zala folyón. 1322-ben: Kedhyda, ekkor már rég megvolt a XIII. század közepén épült, a mai falun kívül, a régi szőlőhegy oldalában álló kis egyhajós, torony nélküli temploma.