Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Eddig leginkább a Covid-járvány káros hatásairól hallhattunk, olvashattunk. Ám aki kézbe veszi a Siófok – XX. századi történetek című könyvet, meggyőződhet arról, hogy ez az időszak legalább egy pozitív következménnyel is járt: a pandémia idején öltött végleges formát ez a csaknem hétszáz oldalas, mintegy húsz tanulmányt vagy szemelvényt, továbbá számos képet tartalmazó, igényes kiállítású munka.
Gréczi Emőke tanulmánya csaknem a kezdet kezdetén rámutat: míg Fürednek a reformkori vonatkozásai és a savanyúvize, Földvárnak az arisztokrácia jelenléte, Badacsonynak és Boglárnak a szőlőtermelő kultúra adott saját arculatot, addig Siófok identitása a XIX. század középső harmadától kezdve egészen más volt: elindult a mulató- és fürdővárossá válás útján.
Az 1910-es évek közepén – miközben lakosainak száma nem érte el a háromezret – már nyolc-tízezer vendéget fogadott évente, s a Színházi Élet című folyóirat szerkesztőségének egy része Siófokra települt, hogy tájékoztathassa az olvasóközönséget a helyi társasági élet eseményeiről, melyeknek – talán mondanunk sem kell – nem a társadalom alsó vagy kevésbé módos rétegei voltak a központi alakjai. Ahogy Várady Gyula, a helyi fürdőtelep bérlője 1916-ban fogalmazott: „Siófok nem a szegény embereknek való.”
Azzal párhuzamosan, hogy a módosabbak jól kívánták magukat érezni, a település sport- és kulturális élete is fellendült. A világhírű operettkomponistává lett Kálmán Imre Siófokon született, és ott töltötte a gyerekkorát; Mészöly Gézát és Rippl-Rónai Józsefet a magyar tenger szépségeit megörökítő festőként tartja számon a művészettörténet; az íróként és költőként egyaránt népszerű Karinthy Frigyes többször megfordult a fürdőhelyen.
1929-es sajtóhír szerint itt forgatták az egy hajókirándulás mulatságos megpróbáltatásait elmesélő Weekend című filmet. A forgatókönyvet Karinthy írta, és a főszerepet is ő alakította – barátja és pályatársa, Kosztolányi Dezső, valamint az első magyar szépségkirálynő, Simon Böske oldalán.
Arról, hogy befejezték volna a munkát, s a közönség megtekinthette volna a filmet, a későbbiekben egyetlen forrás sem ejt szót – az a hír viszont, hogy az író a helyi Vitéz panzióban hunyt el 1938 nyarán, annak idején bejárta a sajtót.
Siófok egyébként a harmincas évekre eljutott odáig, hogy több vendéget fogadott, mint az összes többi balatoni település együttvéve. S hogy hogyan zajlottak itt a vakáció mindennapjai, gyakorlatilag a második világháborúig?
Nos, kora délelőtt a gyerekek vehettek táncórákat, délután vívóbemutató vagy kerti ünnepély kínált látnivalót és elfoglaltságot a vendégeknek. Este felgyulladtak a lampionok, és megkezdődött a tánc, éjfélkor pedig megnyitotta kapuit a kaszinó. A játékosok háromnegyed része nő volt, férjeik vagy – ahogy ma mondanánk – épp aktuális állandó kísérőik általában csak hétvégente látogattak hozzájuk a déli partra. A Színházi Élet pletykarovata így számos pikáns részletről számolhatott be az irántuk érdeklődőknek.
Siófok a munkásság nyaralásának kiemelt helyszíne lett 1945 után, de ebből persze nem következik, hogy a korabeli elit ne figyelt volna fel a településre s az ott elérhető szolgáltatásokra.
A negyvenes évek végén itt alakították ki a Nemzeti Színház üdülőjét, s ezt követően – csaknem fél évszázadon keresztül – a korszak ünnepelt színésznagyságai töltötték itt vakációjuk heteit. És ahogy Gábor Miklós összegezte benyomásait a naplójában: „Nekem nagyon megfelelt a kádári szocializmus, a tenger helyett a Balaton, Cannes helyett Siófok.”
A folyamatnak ezzel nem volt vége: amint az Csatári Bence tanulmányából kiderül, Siófok a hatvanas évekre a szocialista szórakoztatás egyik fellegvárává vált. Az Országos Rendező Iroda ugyanis siófoki székhellyel bonyolította le a Halló, itt Balaton! című rendezvénysorozatát: itt szálltak meg a különféle fellépésekre felkért zenészek és előadóművészek.
Hofi Géza és Koós János egy Halló, itt Balaton! keretében adott műsor után ismerkedett meg egymással Siófokon. Az eset a következőképpen történt: borozgatással egybekötött szalonnasütés során Koós János – oroszra emlékeztető halandzsanyelven – előadta egy orosz dal paródiáját, és egyszer csak azt vette észre, hogy mellé ugrik egy különös fiatalember – Hofi Géza –, és bekapcsolódik a produkcióba.
Művésztársaikból álló alkalmi közönségük nagyokat nevetett, majd Bilicsi Tivadar felvetette: olyan jók voltak együtt, hogy a színpadon kellene folytatniuk, amit ma este elkezdtek.
A két főszereplő erre elvonult a Pipacs bárba, hogy megünnepeljék a frissen megalakult Hofi–Koós-duó első sikerét. Reggel hatig voltak elfoglalva e programponttal, majd – a szemtanúk elképedésére – megmártóztak a Balatonban. A korai járókelők reakcióját az váltotta ki, hogy valamiért elmulasztottak átöltözni, így szmokingban, csokornyakkendőben érkeztek a hullámok közé…
A zenészek szállásául szolgáló Kővirág bérvilla szintén számos, utólag legendássá lett eset helyszíne volt. Egyes vélemények szerint itt született a Fonográf Lökd ide a sört! című, a mai napig népszerű slágere. Az együttes aznapi fellépése ugyanis a rossz idő miatt elmaradt, és a zenekar tagjai egy rekesz sörrel vigasztalták magukat. Bródy Jánosnak ezek után már csak arra volt szüksége, hogy az asztaltól elszakadva felmenjen az emeletre, és papírra vesse a dal szövegét.
És ez csupán néhány a kötet által felidézett mozzanatok közül. Az érdeklődők az egyéb témákkal – a század sorsfordító eseményeinek helyi történéseivel vagy épp a a balatoni hajózás történetével – foglalkozó tanulmányokban is számos érdekes részletre bukkanhatnak.
A Siófok – XX. századi történetek tehát részletgazdag és szórakoztató munka, jó pár információval gyarapíthatja a befogadó ismereteit, de arra is ráveheti az olvasót, hogy (újra) felkeresse a Balaton déli partjának fővárosát, és immár szakértő szemmel nézzen körül a településen.
Borítókép: A siófoki Fő tér 2018. június 29-én (Fotó: MTI/Mohai Balázs)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.