Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Rendszerkritikus alkotásokkal jelentkező dokumentumfilmesből sokoldalú televíziós szakember, televíziós szakemberből irodalmi és történelmi ihletésű tévéfilmek készítője. A Kamerapárbaj című könyv alapján így foglalható össze a Balázs Béla-díjas, Sára–Csoóri-életműdíjjal kitüntetett Vitézy László pályája.
Medgyessy Éva könyvéből kiderül: a főszereplő édesapja, idősebb Vitézy László sikeres üzletember volt, elegáns papír- és írószer-kereskedést vitt, amelyet az államosításkor elvettek tőle. Mivel a rendszer osztályidegennek minősítette a családját – amiből az is következett, hogy gyermekei nem tanulhattak tovább –, László nevű fia műanyagfröccsöntőnek állt.
Hogy aztán a filmgyárba került, az leginkább furcsa egyezésnek volt köszönhető: édesapjának volt egy Daubner István nevű ismerőse, ugyanakkor a filmgyárban is dolgozott ugyanilyen nevű gyártásvezető. Ezért nemegyszer előfordult, hogy a gyártásvezetőnek szánt üzenetekkel az apai ismerőst hívták fel a filmgyárból. És miután a Daubnerek végre találkoztak, idősebb Vitézy László félrevonta ismerősét: tudna-e segíteni abban, hogy a fiát felvegyék abba a gyárba – mondjuk, világosítónak?
Így esett, hogy az ifjabb László a gyakorlatban sajátíthatta el a filmkészítés szakmai fortélyait – előbb világosítóként, majd operatőrként. És amikor bevonult, hogy letöltse két és fél éves sorkatonai szolgálatát, megismerkedett egy rákosligeti fiatalemberrel, aki hasonló problémával küzdött, mint ő. A fiú nem volt más, mint Ragályi Elemér, aki később a magyar operatőri iskola egyik nagy alakjává vált.
Ragályi adta tovább Vitézynek a fülest, amelyet rokonától, Major Tamástól, a Nemzeti Színház nagy hatalmú igazgatójától kapott: aki osztályidegenként szeretne bejutni a főiskolára, annak előtte párttaggá kell válnia. Vitézy a sorkatonaság ideje alatt csatlakozott a Magyar Szocialista Munkáspárthoz (amelynek egyébként 1988 októberéig volt tagja). „Annak, amit el akart érni – a diplomás státus –, ára volt. […] A párttagság. Úgy döntött tehát, hogyha a hatvanas évek Magyarországán ez az útja annak, hogy filmrendező lehessen, ő ezt az utat fogja végigjárni”, hangzik Medgyessy Éva indoklása.
Vitézyt így 1969-ben fel is vették a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, ahol 73-ban diplomázott. Saját maga által legjobbnak tekintett dokumentumfilmjét, a többértelmű című Leleplezést 1979-ben forgatta. Ebben egy Dombóváron megtörtént, tragikomikus esetet tár a nézők elé: a Láng Vasgyár dolgozói saját pénzükből megbíztak egy amatőr szobrászt, Csikós Nagy Mártont, hogy készítsen szobrot az üzemnek. A fából faragott – tagbaszakadt munkásembert ábrázoló – alkotást fel is állították, csakhogy a hatalom észlelte, hogy mindez a hivatalos szervek tudta nélkül, azok megkerülésével történt, ezért intézkedett, hogy a Láng kapjon újabb szobrot.
Ez az alkotás immár állami pénzből készült, az állami szervek által felkért szobrász munkája volt, és a szocialista realizmus eltéveszthetetlen stílusjegyeit viselte magán. Csakhogy a leleplezése után kiderült: az eredeti sokkal jobban tetszik a munkásoknak, mint a kéretlenül kapott második, a „cserepéldány”.
A sikeres dokumentumfilmet 1982-ben még nagyobb sikerű dokumentarista játékfilm követte: a Vörös föld az erőszakos iparosításnak, közelebbről a bauxitbányászatnak áldozatul eső Iharkút történetét dolgozza fel. Zárójelenetében két szovjet tank is feltűnik, miáltal ebben az esetben is többértelművé válik a cím (aligha véletlen, hogy a film egyes változataiból a cenzorok később eltávolították a lánctalpasokat bemutató képsort).
A bátor alkotásért az 1983-as filmszemlén Vitézy átvehette a rendezői nagydíjat, majd a televíziózás felé fordult. Még a hetvenes évek végén, a Pécsi Körzeti Stúdióban kezdte ezt a munkát, aztán a zuglói kábeltévé vezetője lett, majd a Magyar Televízióban dolgozott különféle pozíciókban: volt forgatókönyvíró, rendező, operatőr, riporter, később producer is.
A rendszerváltást követő években olyan műsorok kötődtek a nevéhez, mint például az Átmenet (később Háló), a Betlen Jánossal forgatott Jani házhoz megy, a Théma vagy épp az Aktuális. Amikor 2002 augusztusában kézhez vette felmondólevelét, a Magyar Televízió legnagyobb beszállítói közé tartozott.
Ezek után kezdődött pályafutásának harmadik, mindmáig tartó szakasza, amikor televíziós játékfilmeket készít. Már a 2008-as A Hortobágy legendája című filmetűdben feldolgozta Móricz Zsigmond Komor ló című novelláját, ám ezt követően további négy filmet forgatott az író művei nyomán – Égi madár (2011), Pillangó (2012), A galamb papné (2013), Házasságtörés (2019) –, a 2015-ös A fekete bojtár pedig nem más, mint a Móricz-féle Barbárok és Sinka István önéletírásának egybedolgozása.
„Móricz gondolatvilága nagyon közel áll hozzám, hasonló az enyémhez. […] Őt tartom az egyik legnagyobb magyar írónak, aki a magyar lélek legjobb ismerője” – indokolta tárgyválasztását egy interjúban. És hogy a megtörtént esetek iránti érdeklődése sem hagyott alább, azt két filmje is igazolja: A színésznő (2018) a hatvanas évek egyik legnagyobb hazai sztárját, Bara Margitot tönkretevő botrányra kínál lehetséges választ.
Az énekesnő (2022) olyan történetet elevenít fel, amely az ötvenes években vert fel nagy port: Szűcs Sándor focista és Kovács Erzsi táncdalénekesnő tragédiájáról van szó.
Aki tehát kézbe veszi a Kamerapárbaj című könyvet, nemcsak öntörvényű és többszöri megújulásra képes filmes portréját ismerheti meg, de a rendszerváltás előtti filmkészítés folyamatába, valamint az azt követő televíziós műsorgyártás belső viszonyaiba is bepillantást nyerhet.
Borítókép: Vitézy László rendező (balra) A fekete bojtár című alkotás forgatásán, 2015 (Fotó: MTI/Mészáros János)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.