Általánosan elismert igazság, hogy az egyetemista, ha már egyszer felvették, nem hülye. Vagy inkább, hogy ami elromolhat, az el is romlik, pláne a „szexista irodalomban”? Jane Austen bizonyára megtárgyalja ezt Murphyvel, ha már a Greenwichi Egyetem úgy vélte, a XIX. századi írónő híresen szatirikus utolsó regényét csak „szexizmusra” és „nemi sztereotípiákra” való figyelmeztetéssel lehet a hallgatók elé tárni.
A klastrom titka a naiv Catherine Morland története, aki túlságosan bolondul a kor divatos gótikus regényeiért. Komoly szívfájdalom árán kénytelen megtanulni, hogy az élet nem regény. Eközben Austen – többi írásához hasonlóan – kifigurázza a társadalmi különbségeket, a hiszékenységet és a túlzott erőfitogtatást. Dennis Hayes, a Derby Egyetem professzora szerint az írónő szellemessége éppen abban rejlik, hogy mindenkit megsért, „ezért szeretjük”. Többek között a diákok is. Tehát ideje lenne a különféle egyetemi vezetőknek rájönniük, hogy a hallgatók „nem dédelgetésre vágyó hópelyhek, hanem felnőttek”.
Szexizmus és nyugtalanító jelenetek szerte a brit irodalomban
Az elmúlt hónapokban egyre több brit klasszikus irodalmi mű kerül figyelmeztetési listákra, mivel azok „zavarhatják bizonyos hallgatók érzékenységét”. A trend Amerikából indult, ahol a hallgatói mentális egészség fenntartása érdekében a kifejezetten szexuális erőszakot vagy túlzott rasszimust tartalmazó irodalmi műveket csak a tartalomra való külön figyelemfelhívással adták a diákok kezébe. Idővel azonban nemcsak a Lolitához hasonló „szexista irodalom” listájához tartozó írások kerültek a figyelmeztető kategóriába, hanem James Joyce Ulyssese is például.
A trend Angliában elérte Thomas Hardy Távol a világ zajától című művét, amely a Warwick Egyetem szerint „nyugtalanító jeleneteket” tartalmaz, Charles Dickens Szép reményekét és Charlotte Bronte Jane Eyre-jét, amelyek mindketten túlságosan „aggasztóak” a Salford Egyetem szerint.
A trendet az Open University járatta csúcsra, mikor az Angol irodalom Shakespeare-től Austenig kurzus összes olvasmányát valamilyen figyelmeztető jelzéssel látta el. Így a Hamlet vagy Gulliver utazásai „traumától” hemzsegnek, míg Austen Meggyőző érvekje „vészterhesen lehangoló”.