Szexizmus hatja át a klasszikus irodalmat a brit egyetemek szerint

Amerikából terjedő trend, hogy az egyetemek a diákok lelki épségére figyelemmel figyelmeztető jelzésekkel látják el tantárgyaikat. A Greenwichi Egyetem azonban szakértőknél, politikusoknál és hallgatóknál is kihúzta a gyufát, mikor az egyébként a feminista irodalom egyik előfutárának tartott Jane Austen utolsó művét is szexizmussal vádolta.

2023. 02. 21. 19:00
Stockholmi Közkönyvtár
Stockholmi Közkönyvtár Forrás: Pixabay
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Általánosan elismert igazság, hogy az egyetemista, ha már egyszer felvették, nem hülye. Vagy inkább, hogy ami elromolhat, az el is romlik, pláne a „szexista irodalomban”? Jane Austen bizonyára megtárgyalja ezt Murphyvel, ha már a Greenwichi Egyetem úgy vélte, a XIX. századi írónő híresen szatirikus utolsó regényét csak „szexizmusra” és „nemi sztereotípiákra” való figyelmeztetéssel lehet a hallgatók elé tárni.

Angol irodalmi klasszikusok
Szexizmus a brit irodalomban? Az egyetemek szerint figyelmeztetni kell a diákokat. Fotó: Pixabay

A klastrom titka a naiv Catherine Morland története, aki túlságosan bolondul a kor divatos gótikus regényeiért. Komoly szívfájdalom árán kénytelen megtanulni, hogy az élet nem regény. Eközben Austen – többi írásához hasonlóan – kifigurázza a társadalmi különbségeket, a hiszékenységet és a túlzott erőfitogtatást. Dennis Hayes, a Derby Egyetem professzora szerint az írónő szellemessége éppen abban rejlik, hogy mindenkit megsért, „ezért szeretjük”. Többek között a diákok is. Tehát ideje lenne a különféle egyetemi vezetőknek rájönniük, hogy a hallgatók „nem dédelgetésre vágyó hópelyhek, hanem felnőttek”.

 

Szexizmus és nyugtalanító jelenetek szerte a brit irodalomban

Az elmúlt hónapokban egyre több brit klasszikus irodalmi mű kerül figyelmeztetési listákra, mivel azok „zavarhatják bizonyos hallgatók érzékenységét”. A trend Amerikából indult, ahol a hallgatói mentális egészség fenntartása érdekében a kifejezetten szexuális erőszakot vagy túlzott rasszimust tartalmazó irodalmi műveket csak a tartalomra való külön figyelemfelhívással adták a diákok kezébe. Idővel azonban nemcsak a Lolitához hasonló „szexista irodalom” listájához tartozó írások kerültek a figyelmeztető kategóriába, hanem ­James Joyce Ulyssese is például.

A trend Angliában elérte Thomas Hardy Távol a világ zajától című művét, amely a Warwick Egyetem szerint „nyugtalanító jeleneteket” tartalmaz, Charles Dickens Szép reményekét és Charlotte Bronte Jane Eyre-jét, amelyek mindketten túlságosan „aggasztóak” a Salford Egyetem szerint.
A trendet az Open University járatta csúcsra, mikor az Angol irodalom Shakespeare-től Austenig kurzus összes olvasmányát valamilyen figyelmeztető jelzéssel látta el. Így a Hamlet vagy Gulliver utazásai „traumától” hemzsegnek, míg Austen Meggyőző érvekje „vészterhesen lehangoló”.

A politika negatívan reagált az egyetemi listákra

A konzervatív képviselő, Andrew Bridgen nevetségesnek nevezte az egyetemek döntéseit, tekintve, hogy olyan regények kerülnek fel a listára, amelyeken a viktoriánus kor óta generációk nőttek fel, anélkül, hogy a szexizmus vagy a nemi sztereotípiák kérdése előkerült volna. Véleménye szerint igen érdekes, hogy a viktoriánus olvasók el tudták viselni, hogy olyan könyveket vegyenek kézbe, amelyek dologházakról és gyerekekre lecsapó bűnözőbandákról mesélnek, de a brit egyetemek szerint az alfa-generáció számára ez már sok. 

Mindeközben a XXI. század a disztópikus irodalom virágzását hozta, hogy a számos, vértől és egyéb testnedvtől fröcsögő videójátékról, illetve streamingsorozatról ne beszéljünk, amelyek után valóban érdemes feltenni a kérdést: pontosan ki is érezte magát nyugtalannak A klastrom titka elolvasása után? 

Mert bizonyára fontos a fotórealisztikus belek látványa után előrelátóan felhívni a figyelmet a szorongásra, amelyet Isabella Thorpe karaktere kelthet az olvasóban, miután átverekedte magát a hamis flörtölővel való afféron. Már csak azt kéne tudni, miről vannak mérgező és nyugtalanító emlékei. Kalapokról esetleg?

Ennek analógiáján ne felejtkezzünk el a többi Austen-regényről sem, hiszen a Büszkeség és balítélet szörnyű osztálytársadalmat ábrázol, nőgyűlölettel egyetemben (ami valóban a tőröl metszett szexizmus), az Emma majdhogynem pedofíliába hajlik, miközben a cigányokat sem politikailag korrekten kezeli, hasonló a helyzet A mansfieldi kastély rabszolgaságával, illetve az Értelem és érzelem vadászatot érintő kommentjeivel is. Továbbá mindegyik regény szereplői kiterjedt alkoholizálásban tobzódnak, ami a XXI. század fiataljai számára aligha elfogadható. Ideje hát erre inni. Meg erre is!
– hogy a klasszikusokat idézzük.

Borítókép: Stockholmi Közkönyvtár (Forrás: Pixabay)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.