A kultúratudomány vezető irányzatai, mint a posztmodernizmus, posztstrukturalizmus és dekonstrukcionalizmus az eddig érinthetetlennek hitt szerzők oktatását is elérte. A Stirlingi Egyetem áprilisban bejelentette, hogy a brit irodalom egyik legnagyobb alakját, Jane Austent kiveszik az oktatott curriculumból, hogy helyet adjanak a dekolonizációs értékeknek.
A döntés azért is furcsa, mert Austen nemcsak az egyik legbefolyásosabb, műfajteremtő brit író, de az egyik legsikeresebb exportcikk is. 1811-ben az akkor harmincöt éves írónő nem merte saját neve alatt megjelentetni első regényét. Az Értelem és érzelemből mindössze ötszáz példány fogyott, míg ma ez a második legsikeresebb Austen-regény. Az összesen hat teljes műből, néhány töredékből és magánlevelezésből álló életművet azóta színházi, musical- és filmes feldolgozások keltik életre. Számos kutató próbált már választ találni Austen sikerére.
Gunyoros stílusa, a tűpontos karakterábrázolás, szatirikus hangneme, amellyel hétköznapi eseményekről és családi kapcsolatokról írt, ahelyett, hogy a kor nagy történelmi eseményeit elemezte volna, mind szerepet játszik. Megfelel továbbá a mai elvárásoknak modern feminizmusa is, amellyel meg kívánta mutatni, hősnői többek házassági portékánál. Bár maga sosem ment férjhez, megígérte olvasóinak, hogy mindig megadja szereplőinek a boldog befejezést. „A szereplőim némi nehézség után mindig megkapják, amit érdemelnek” – írja egyik levelében. A pozitív lezárás viszonylag ritka az irodalomban, így nem csoda, hogy a XXI. század fiataljai könnyebben nyúlnak Austen-regényhez, mint Thomas Hardyhoz vagy Thackeray-hez. Ráadásul Austentól olyan írók tanultak, mint James Joyce, Virginia Woolf és D. H. Lawrence, mivel elsőként alkalmazott olyan beszédtechnikát, amelyben nehéz megkülönböztetni a narrátor és a szereplő megszólalásait.
Az írónő tehát fontos szerepet foglal el a brit irodalomtörténetben. Az egyre kevesebbet olvasó fiatalság olyannyira rajong érte, hogy óriási Twitter-kampányt indítottak, miután az Austen utolsó, befejezetlen regényéből készült sorozatot a brit ITV elkaszálta. A kampánynak köszönhetően jelenleg fut Amerikában a Sanditon második évada. A Twitter-kampány nyomán a készítők meg tudták győzni az amerikai PBS Masterpiece csatornát nem is egy, hanem rögtön két évad elkészítéséről. (Az eredeti producer, az ITV csak töredékét állja az új költségeknek, azt is a BBC-vel közös streamingplatform, a BritBox neve alatt.)