Azt hittem, nem látjuk többet! – jegyzi meg a dél-angliai üdülőváros, Sanditon előkelő matriarchája, Lady Denham (Anne Reid) a főszereplő Charlotte Heywood (Rose Williams) visszatértekor. Justin Young forgatókönyve nem írhatná le jobban a sorozat viszontagságos útját.
Jane Austen utolsó, befejezetlen műve igazi remekmű lehetett volna, mivel legalább olyan mély pszichológiával dolgozik, mint az Emma, van olyan sziporkázóan szellemes, mint a Büszkeség és balítélet, és ugyanolyan morálisan érzékeny, mint a Mansfieldi kastély. Ám az az írónő halála miatt mindössze tizenegy fejezet készült el belőle.
A töredék 1925-ben jelent meg először, azóta többen próbálkoztak a történet befejezésével. Legutóbb három éve a BAFTA-díjas, az Austen-feldolgozások keresztapjaként ismert Andrew Davies írt nyolcrészes sorozatot, amely azonban csúfosan megbukott a brit közönség előtt. Pedig az ITV mindent igyekezett kipipálni, amit elvileg a 21. századi Austen-rajongók elvárnának: volt erős, önálló hősnő, jóképű, arrogáns főhős, gunyorosan ábrázolt mellékszereplők, kiváló fényképezés, részletgazdag kosztümök és helyszínek, határozott mennyiségű meztelenség is. Épp ez utóbbi ütötte ki a biztosítékot a brit rajongóknál. Ők Jane Austen világát a visszafogottság és a szemérem miatt szerették, még akkor is, ha a sorozat megközelítése történelmileg valóban nem állt messze a György-kori Anglia szexuális beállítottságától.
Davies továbbá azzal borzolta a kedélyeket, hogy úgy fosztotta meg a rajongókat az Austen-feldolgozásoknál kötelező happy endtől, hogy nem volt biztos folytatásban. Az ITV, látva az érdektelenséget és a sorozatot kísérő negatív véleményhullámot, még az amerikai bemutató előtt törölte a második évadot. A tengerentúlon a PBS Masterpiece-en vetített első évad azonban a brit számoknál sokkal jobb nézettséget produkált, ráadásul 2020 karácsonyán megérkezett a Netflixre a Bridgerton, aminek köszönhetően minden György-kori mű felértékelődött. Az óceán innenső partján megalakult a Sanditon Sisterhood és a #savesanditon, illetve a #sanditonsisterhood hashtagekkel folyamatosan tweetelve kampányolni kezdett a különböző streamingszolgáltatóknál. Egy művész a somerseti tengerpartra rajzolta meg a sorozat főszereplőinek képét, feltéve a kérdést: ki fogja megmenteni Sanditont? Masterpiece végül az ITV és a BBC közös streamingplatformjával, a BritBoxszal állapodott meg, így a Sanditon nem is egy, hanem mindjárt két új évados berendelést kapott.