Március két tömegbalesetet hozott. A hónap elején összeütközött az Athénból Thesszalonikibe tartó személyvonat és a Thesszalonikiből Láriszába tartó tehervonat. Több kocsi kisiklott, legalább három kigyulladt, többtucatnyian meghaltak, és közel százan sérültek meg. A balesetet valószínűleg emberi mulasztás okozta. A napokban Magyarország eddigi legnagyobb autós tömegkatasztrófája történt. Porvihar miatt összesen 42 jármű ütközött össze az M1-es autópályán Herceghalomnál, köztük hat kamion. Egy halottról tudni, harminckilencen sérültek meg, a közlekedésbiztonságról pedig vita folyik.

– A hasonló balesetek esetén a kockázat két tényező szorzataként alakul ki. Az egyik a kockázatot okozó dolog súlyossága, amely mérőszám halál esetén egy, a másik pedig a bekövetkezés valószínűsége, ez szintén egy, ha valamely dolog minden egyes esetben bekövetkezik. Ezek alapján például a halál valószínűsége egy, de hogy ez pont hatvanévesen következzen be, az már messze nem ennyi. A gyakorlatban inkább a mikrorizikó fogalmát használjuk, ami azt jelenti, hogy ha kiteszünk egymillió embert az adott helyzetnek, akkor abban hányan halnak meg. Egy mikrorizikó háromezer kilométer megtétele repülőn, kétezerötszáz-háromezer vonaton, 120 autóbuszon, nyolcvan autón, 15 biciklin és három motoron. A vonatbalesetek kockázata tehát alapvetően kicsi, igaz, a földrajzi helyzet és az ennek megfelelő helyi technikai fejlettség jelentős befolyásoló tényező – mondja Hetesi Zsolt környezetbiztonság-kutató.
Közlekedésbiztonságban a repülés nyer?
Számos statisztika bizonyította, hogy a repülés utaskilométerre számítva a legbiztonságosabb közlekedési mód. Ian Savage, a Northwestern University professzora számolta ki, hogy Amerikában 2000 és 2009 között a mérföldek arányában számolt utasmilliárdra jutó halálozás mindössze 0,07 volt a repülők, 0,43 a vonatok, 7,3 az autók és 213 a motorok esetén.
A svájci légi közlekedési baleseteket vizsgáló szakhatóság szerint egy a 15 millióhoz az esélye annak, hogy az ember légi balesetet szenvedjen, aminél tizenötször valószínűbb, hogy belecsap a villám.
A Massachusetts Műszaki Egyetem statisztikusa, Arnold Barnett számítása alapján azt lehet mondani, hogy az ember átlagosan 123 évig repülhet mindennap anélkül, hogy meghalna egy repülőszerencsétlenségben. Ha pedig a 39 legalacsonyabban rangsorolt társaságot vesszük, akkor is egy a kétmillióhoz az esélye egy balesetnek.