Ördögszőrű viperák: a gyimesi csángók ősi ökológiai tudást őriznek
Van egy hely a Kárpátokban, ahol a kaszálók virággazdagsága páratlan, a gazdálkodók ökológiai tudása elmélyült. Ez a hely a kelet-erdélyi Gyimes, ahol Babai Dániel 2004 óta minden évben megfordul, hogy az ember és a táj érzékeny, rohamosan átalakuló kapcsolatát kutassa. A gyorsan modernizálódó csángó közösség idős tagjai olyan emlékeket őriznek és történeteket osztanak meg vele, mint amilyen a héjává átalakuló kakukké vagy az ördög szőrét viselő viperáé.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Ha valaki olyan helyet keres, ahol az ember és a táj kapcsolata megragadható, akkor kelet felé érdemes menni – javasolta Berecz András mesemondó. Ott igazán megfigyelhető ez az összefüggés, és ha majd onnan nyugat felé indulunk, akkor a morzsákat is jobban észrevesszük. Babai Dániel szót fogadott.
Elmélyült természetismeret
A kutató a Pécsi Tudományegyetemen végzett biológus és néprajz szakon. Biológusként a növényvilág érdekelte, a terület egyik hazai tekintélye, Borhidi Attila a mecseki nagyvárosban oktatott. A néprajzot a szintén Pécsen élő Andrásfalvy Bertalantól tanulta. A két világot összekötő kapocs a Tóth Albert vezette, több mint negyven éve működő Hortobágyi Természetvédelmi Kutatótábor, ahova általános iskolásként, egy biológiaverseny nyerteseként jutott el Babai. Az Ökológiai Kutatóközpont Ökológiai és Botanikai Kutatóintézete kutatócsoport-vezetőjével, Molnár Zsolttal ott kezdtek el közösen gondolkodni arról, hogy miként értsék meg, hogy egy adott tájnak miért olyan a növényvilága, amilyen. Ehhez kell feltárni az ott élők szerepét, kapcsolatát a tájjal.
Ekkor és ott fogalmazódott meg benne, hogy fel kell keresni egy olyan tájat, ahol ez a kapcsolat megragadható. Berecz András javaslatán túl Erdély mellett szólt az is, hogy a Babai Dánielt akkor már PhD-témavezetőként koordináló Molnár Zsolt Gyimesben járva felfigyelt a gyimesi csángó gazdálkodók elmélyült ökológiai tudására.
A népi természetismeretnek kifejezetten az ökológiai tudásra összpontosító kérdéseit korábban nagyon kevesen kutatták hazánkban. Molnár Zsolt a tiszántúli pásztorok körében, Babai Dániel elsősorban a kelet-erdélyi Gyimesben, újabban a történelmi Magyarország másik szegletében, a Vas vármegyei Őrségben fejti fel ezt a témát gazdálkodók körében. Ő ma már etnoökológusként, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézetének munkatársaként, aki 2020-tól Lendület kutatócsoportot vezet.
Gyimesi hurtánsasok
A hagyományos ökológiai tudás egy részét, a növények, állatok helyi neveit, felhasználását, mondákat, hiedelmeket gyakran már csak az idősebb emberek őrzik emlékeikben, de az ökológiai ismeret a gyakorló gazdálkodók tapasztalataiban is folyamatosan, dinamikusan alakul. A természetismeret bizonyos elemeire viszont valóban már csak a legidősebbek emlékezhetnek. Például a keselyűkre vagy, ahogy Gyimesben nevezték, a hurtánsasokra.
A fakó- és a barátkeselyű az 1950-es évek elejéig élt a Keleti-Kárpátokban. Azóta alig látni arrafelé ezeket a madarakat.
– Az elmúlt húsz év alatt rengeteget változott Gyimes. Sok fiatal tartósan, éveken át külföldön dolgozik, hogy összegyűjtse az autóra, házra valót. Korábban a néhány hónapos mezőgazdasági idénymunka volt jellemző például Németországban, Svédországban – összegzi tapasztalatait Babai Dániel, aki szerint Gyimesben is egyre kevesebben vannak, akik a külterjes, hagyományos gazdálkodást kívánják folytatni.
Élet a kalibákban
A gazdálkodás alapvetően átalakult. Egyre több a gép, egyre kevesebb időt töltenek az emberek a hegyi kaszálókon. Korábban akár hetekre kiköltöztek a hegyi kalibákba (kunyhókba), hogy lekaszálják és összegyűjtsék állataiknak a szénát. Manapság, a gépek segítségével mindez néhány nap alatt elvégezhető. Korábban a gyimesi gazdálkodók mintegy kétszáz napot töltöttek a természetben. Ez mára nagyjából a felére csökkent. Változóban a gazdálkodás, így az életmód és a társadalom is.
– Ahhoz, hogy megértsem, milyen a gyimesi gazdálkodók viszonya a tájjal, a természettel, ott kell lennem kaszáláskor, a mérgező növények gyérítésekor, a favágáskor, mert így érthetem meg, hogy mit, miért és hogyan tesznek – magyarázza Babai.
A Kárpátokban még jellemzők az ember alakította, mozaikos, fajgazdag kultúrtájak. Gyimesben sem hatalmas táblákban művelik a kaszálókat, hanem jellemzően egy hektárnál is kisebb parcellákon gazdálkodnak. Egy-egy hegyoldalon rengeteg ilyen kis területű kaszálóparcella van, amelyet minden gazda kissé másként művel a személyes tapasztalatok és a családi hagyományok alapján. Előfordul, hogy két szomszédos területen akár két hét különbséggel kaszálják le a szénát.
Ez a parcellaléptékű tájhasználati sokféleség a növekvő gépesítettség ellenére is segíti a biológiai sokféleség megőrzését.
A biológus-néprajzos először a növényismeret titkait kutatta, de idővel egyértelművé vált számára, hogy a vadon élő állatokkal kapcsolatos ökológiai tudás is rendkívül jelentős. Miközben az ottani emberek kapcsolata a növényekkel meglehetősen racionális, addig az állatvilághoz számos hiedelem kapcsolódik.
Kakukk vagy héja?
Gyimesben a kaszálók művelése, a „szénacsinálás” az elsődleges, a vadon élő állatok megfigyelése kevésbé fontos a megélhetés szempontjából. Utóbbira kevesebb idő jutott. Sokkal több nehézségbe is ütközik az állatok életmódjának megfigyelése. Mindezek következtében sokkal több a kevéssé ismert részlet az életmódjukkal kapcsolatban. Számos hiedelem és monda ezeket a tudáshézagokat tölti ki. Az egyik ilyen történet a kakukk átalakulásáról szól. A lényege, hogy a kakukk megérkezik valamikor áprilisban, hallani jellegzetes hangját, majd Szent János napjára, június végére elhallgat.
A gyimesiek úgy tartják, hogy a madár ilyenkor elmegy eprészni az erdőbe, illetve gabonát fogyaszt, és „béreked” a torka. Innentől alig érzékelhető e félénk, rejtőzködő madár jelenléte.
Nagyjából ebben az időben kelnek ki a héja fiókái, és a ragadozó gyakran csap le a könnyű zsákmányt jelentő keltetett csirkékre. A két, egyaránt szürke-fehér csíkos begyű madárfaj megjelenése, röpképe hasonló. A gyimesiek egy része ezért úgy gondolta, hogy a kakukk héja képében tért vissza. Így az átváltozás története egyszerre magyarázta meg a kakukk hirtelen eltűnését, valamint a héja megjelenését is. Gyimesközéplok-Hidegségpatakán mindenki ismeri ezt a történetet, ami azonban számos gondolatot, kérdést vet fel. A hagyományos ökológiai tudás értékelését, elismertetését e tudásrendszerben nagy tekintélyű idős emberek tapasztalata, tudása jelenti. Ez a kakukk átalakulása kapcsán sokaknak ad iránymutatást. Mások saját módszereket alkalmaznak, a saját tapasztalataik alapján mérlegelnek. Van, aki szerint például azért nem lehetséges, hogy a kakukk átváltozik héjává, mert ha Gyimesben minden kakukkból héja lenne, akkor nem lehetne csirkét tartani. Más összevetette a két faj testi adottságait, ez alapján kérdőjelezte meg a monda hitelességét.
A vadon élő állatok a népi gyógyászatban ritkán jelennek meg. A sárgahasú unkát – ahogy ott nevezik, szentgyörgybékát – az állatgyógyászatban a hályogos szemű lovak vagy tehenek kezelésére használták. Az állattartók a béka ebihalait (helyi nevén békapintyő) a ló szemébe dörzsölték. Az unka erősen irritáló hatású stresszváladéka lemarta az állat szeméről a hályogot. Erre a gyakorlatra már csak az idősek emlékeznek. A keresztes viperához is sok hiedelem, negatív kulturális előítélet kapcsolódik. Ezek gyakran a kígyó bibliai szerepére vezethetők vissza, amelyből következik, hogy többen látni vélik a kígyó fején a három ördögszőrt, mert „a kígyó, az maga az ördög”. Különös módon a vipera biológiájával, szaporodásával, táplálkozásával kapcsolatban szinte sohasem hangzik el, hogy ezeket az ismereteket a szülőktől, nagyszülőktől tanulták volna. A személyes tapasztalatok meghatározók. Érdekes ez a távolságtartás.
A füsti fecskét a Kárpát-medence több vidékén is áldott, égi madárnak tekintették. Éppen ezért a fecske és a fecskefészek is tabunak számított, azokat bántani nem szabadott. A következmény az elkövetőt sújtó balszerencse akár tűzeset, akár baleset formájában. A menyétet vagy, ahogy ott mondják, menyetet, ha valaki megüti, de az állat nem pusztul el, akkor a ragadozó éjjel visszatér, és a haszonállatokat megmarva áll bosszút. Ezek a történetek a természet tiszteletére intenek.
Teremtés irtással
A kelet-erdélyi Gyimes a kontinens egyik legfiatalabb kultúrtája – a XVIII. század második felében érkeztek ide, az „ezeréves határ” vidékére nagyobb számban telepesek. Az addig összefüggő erdőségek háromnegyede hetven év alatt eltűnt, a telepesek felégették a fenyveseket, hogy legelőket, kaszálókat alakítsanak ki. 1850 körül négyezren éltek ott, most 14 ezren. A hagyományos gyimesi tájhasználat – alkalmazkodva a jelentősen átalakított táj adottságaihoz – fenntartotta a gyimesi csángó közösséget. Érdekes módon az erdők helyén kialakított irtásrétek fajgazdagsága felülmúlja az eltűnt fenyvesekét. Azaz az ember itt kivételesen az eredetinél nagyobb fajgazdagságot hozott létre, a pusztítással, az irtással gazdagította a tájat.
– Kevés olyan hely van Európában, ahol még ilyen szoros a kapcsolat a környezet és a tájat használó emberek között. Az eltűnőben lévő hagyományos tájhasználatot segíteni kell, hogy túlélje napjainkat, mert olyan összetett kapcsolatot biztosít az ember, a táj, a növény- és állatvilág között, amely mindenki számára a megmaradás lehetőségét nyújtja. Ezzel egyre kevesebb helyen találkozni – üzeni Babai Dániel.
Borítókép: A csíksomlyói búcsúra tartó gyimesi csángó zarándokok Gyimesfelsőloknál (Fotó: MTI/Mohai Balázs)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.