Kényelmetlen páholy és jegymizéria: „méregFockok” a Kádár-rendszer színházaiban

A szocialista világban lényeges kérdés volt, hogy kik és mennyien járnak színházba. A prominens politikusoknak és a rendszer szempontjából fontos külföldi vendégeknek díszpáholy és tiszteletjegyek dukáltak; ezeket az adott színház titkára biztosította nekik. A kommunista rendszernek is megvolt a saját „arisztokráciája”. Egyedi igényeiknek azonban nem mindig sikerült megfelelni, ami időnként nem várt feszültségeket is okozott. Panaszkodni ugyanis mindig lehetett, panaszaik pedig nem süket fülekre találtak.

2025. 02. 20. 5:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fock Jenő, aki 1967 és 1975 között a Minisztertanács elnöke is volt, azok közé tartozott, akik a legjobb helyről tekinthették meg a színművészek előadásait. 1958. április 11-én a feleségével a budapesti Jókai Színházban (ma az Újszínház épülete – a szerk.) Dobozy Imre egy darabját nézték meg. Másnap egy kézzel írt cetlit írt Aczél Györgynek, aki ekkor a Művelődésügyi Minisztérium miniszterhelyetteseként dolgozott, és előéletéből adódóan – színész szeretett volna lenni eredetileg – fokozott figyelemmel kísérte a teátrumok munkáját. Fock a tetszését fejezte ki a színművet illetően, azzal semmi baja sem akadt, sőt azt is megjegyezte – kissé Major Tamásnak is címezve –, hogy nem érti, a Nemzeti Színházban vajon miért nem olyan darabokat játszanak, mint amilyet most módjában állt megtekinteni. 

Kádár János mögött balra Fock Jenő (későbbi miniszterelnök) 1957-ben. Forrás: Fortepan / Szent-tamási Mihály 

A páholyban azonban nem esett jól neki a bársonyszék, mást képzelt volna. A hellyel elégedetlen volt, bizonyítékként az ingyenjegyet is csatolta az Aczélnak írt papírfecni mellé. 

Ha téged vagy a színház igazgatóját ültetnék oda, rögtön látnád, hogy miért lett rossz a hangulatom 

— írta.

Azt állította: egy számára ismeretlen házaspár is ült a páholyban, ami rendkívül zavarta, mivel neki így a „kakasülőn”, azaz mögöttük kellett helyett foglalnia. Ez annyira idegesítette, hogy feleségével különváltak: ő az egyik, míg felesége egy másik „elvtárs” páholyába ült be. Szerinte mindezt azért tette, hogy „ne a politikai bizottság egy tagján nevessenek az emberek”. „Sajnos így is röhöghettek” – fűzte hozzá, arra utalva, hogy az előadást szintén megtekintő miniszterek és minisztériumi osztályvezetők sajnálatból meghívták őket a páholyaikba. Fock elhatározta, a jövőben inkább magánszemélyként vesz jegyet. Sőt arra a következtetésre jutott, hogy ezt más prominens kommunista politikussal nem merték volna megtenni. „Köszönöm az elrontott estét!” – zárta dühösen a sorait. 

Elvtársak egymás közt 

Nem csoda, ha mindennek következménye lett. Simon Zsuzsa, a színház igazgatónője telefonon és írásban is referálhatott Fock vádjaira. Azt állította, hogy az addigi szokásoknak megfelelően a színházi erkély közép kettes páholyának 2–4-ig számozott székeit tartották fent Fock elvtársnak. Úgy érvelt, mindig ezt szokták biztosítani a nagyon fontos személyiségeknek, ide ültették a kormány és a Politikai Bizottság tagjait, Fock elvtárs érkezéséig pedig ezzel senkinek sem akadtak gondjai. Ami az állítólagos „ismeretlen házaspárt” illeti: kiderült, hogy Fehér Lajos és felesége lehetett Fock számára kellemetlen. Fehér Fockhoz hasonlóan szintén a közvetlen kommunista vezetéshez tartozott. Lehetséges, hogy 1958-ban valamiért nem voltak a legjobb viszonyban, és ennek következményei csattantak az igazgatónő hátán.

Simon Zsuzsa ráadásul jelen volt azon az előadáson, amit Fock is megtekintett, de nem szólt neki semmit. A Művelődésügyi Minisztérium színházi osztályának vezetője, dr. Nyáry László arról tájékoztatta Aczél Györgyöt, hogy figyelmeztetésben részesítették Simont. Arra utasították, hogy tüzetesebben, azaz személyesen ellenőrizze a színházi titkár munkáját, különös tekintettel az ingyenjegyek szétosztására. A vezető kommunista elvtársakat magának az igazgatónak vagy egy megbízottjának kellett fogadnia a jövőben, hogy közvetlenül felügyelhessék az elvtársak megfelelő elhelyezését.

Leváltott jegyszedők 

Fock elvtárs felháborodása persze csak egyetlen tünete volt a kommunista színházirányítás betegségeinek. Akadtak komolyabb problémák is. A Szakszervezetek Országos Tanácsának (SZOT) kultúrnevelési osztálya az 1959. január 28-i feljegyzésében azzal foglalkozott, hogy feltárja a közönségszervezés általánosabb hibáit. Megállapították, hogy a jegyárusítást folytató elvtársaik politikai ellenőrzés nélkül végezték a tevékenységüket. Emiatt a jegyek vásárlása eltolódott a könnyű, zenés műfajok irányába. Az operett, a varieté, a cirkusz előadásaira 65 százalékban vásároltak jegyeket az emberek. A SZOT elnöksége ezt mindenképpen meg akarta változtatni, ezért 1958 augusztusában határozatot hozott a közönségszervezésről. A szakszervezetek vezetése átvizsgálta a jegyeladásokat. Leváltották azokat a közönségszervezőket, akik nem voltak megfelelők, egyben megkezdték a politikailag fontos darabokra nézőkkel feltölteni a színháztermeket.

Az üzemekben, a gyárakban látták a legnagyobb gondokat, mert az ottani közönségszervezők többnyire adminisztratív dolgozók voltak, akik nem politikai alapon, hanem a saját ízlésüknek megfelelően kapcsolódtak be az általuk is kedvelt darabok közönségének megszervezésébe. Többnyire más adminisztratív dolgozóknak adták el a színházjegyeket. Gyári munkások helyett tehát irodisták jártak a teátrumokba.

A SZOT megállapította: a gazdasági vezetőknek közömbös volt, hogy üzemeik dolgozói jártak-e színházakba vagy sem. Egy újpesti textilüzemben az igazgató utasítására letépték a színházi plakátokat, mert a munkaversenyre szólító feliratokat takarták el velük. Valószínűleg a gyárigazgatók nem is értették, hogy a rendszernek milyen fontos volt a megfelelő színi előadásokon keresztül a munkások szocialista nevelése. Ezért az üzemi közönségszervezőket nem tartották sokra, munkaidejükben nem engedték el őket propaganda-előadásokra. Azt is megjegyezték, hogy még a SZOT és a művelődési tárca dolgozói is javarészt a zenés darabokat látogatták, eljárva a Fővárosi Operettszínház és a Vidám Színpad műsoraira. Egyébként maga Kádár János is a könnyű műfajt szerette. Így márpedig nem sok mindent lehetett tenni az adminisztráció hasonló szokásai ellen.

A SZOT elnökségének határozata alapján minden szakszervezet kultúraosztályán dolgozott egy-egy olyan független vagy félfüggetlen munkatárs, akinek egyrészt ellenőriznie kellett a közönségszervezést, másrészt le kellett bonyolítania a telt házas előadásokat. Kísérleti jelleggel a SZOT közönségszervezői irodát is létrehozott. Ugyan több mint százezer jegyet értékesítettek 1958 szeptembere és decembere között, ám a probléma fennmaradt: egyszerűbb volt a könnyű, szórakoztató darabokra eladni a belépőket. 

Brigádnaplóba ragasztott jegy 

Bertold Brecht Rettegés című drámájára például nagyon nehezen tudtak közönséget toborozni. Az elvtársak arról panaszkodtak, hogy a régi, fájdalmas emlékeiket elevenítette fel számukra a darab, miközben a fizikai dolgozók azért nem akarták Brecht drámáit megnézni, mert nem értették azokat. A szovjet művektől ódzkodott leginkább a közönség. Az Optimista Tragédia kivételnek bizonyult, de mivel a többi szovjet darab (Hotel Astoria, Szilveszter) ennél is gyengébbnek bizonyult, nem aratott hozzá fogható sikereket. Az „ellenforradalommal” foglalkozó, Szélvihar című darab sem volt túl kedvelt. A fővárosi közönséget nem érdekelte, mivel a téeszek problematikájával foglalkozott. Budapesten kívül pedig szintén a klasszikus operett és a könnyedebb zenés műfaj volt a kedveltebb. Az emberek érthetően szórakozni jártak Thália szentélyeibe, politizálni nem volt sok kedvük. Bár a SZOT értékelése elhallgatta, de 1957-hez képest ekkor már több millió forinttal csökkentették a színházaknak járó állami támogatások összegét. Mindez arra kényszerítette a színházakat, hogy előre láthatóan telt házas műsorokat szervezzenek. Nyilván emiatt nem tehették meg, hogy csak szocialista realista darabokat játsszanak. Valahonnan pénzt kellett szerezniük, ami nem kedvezett a játszhatatlan, de politikailag hasznosnak tartott előadásoknak. Ezt persze nyíltan nem vallhatták be, aminek a levét így a közönségszervezők itták meg.

Ruttkai Éva; Németh Margit; Horváth Júlia
Ruttkai Éva, Németh Margit  és Horváth Júlia a Hotel Astoria című szovjet darab egy jelenetében 1958-ban. Fotó: Horváth Tamás / MTI

Az MSZMP Budapesti Végrehajtó Bizottsága már 1958 januárjában a rossz közönségszervezésre vezette vissza a közönség kicserélődését. Úgy vélték, emiatt járt kevesebb munkás színházba. Természetesen a közönségszervezőket azzal is vádolták, hogy kispolgárok, akik ahelyett, hogy az állami vállalatok dolgozói között értékesítették volna a színházjegyeket, üzleti okokból máshol árusították a belépőket. Ezek után nem kell csodálkoznunk azon, hogy a rendszer leeresztő szelepét betöltő Hofi Géza az 1980-as években kabarétréfát kreált a munkásbrigádok kötelező színházlátogatásainak apropójából. Eszerint elég, ha a brigádok mások használt színházjegyeit ragasztják be a naplójukba, mert így egy évig nem lesz gondjuk a kultúrára. Valójában a mozi egyre fokozódó népszerűsége miatt csökkent a színházlátogatók száma. Ezen a szocializmus sem tudott változtatni.

A szerző a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár tudományos főmunkatársa, az MMA ösztöndíjas kutatója

Borítókép: Jegyiroda a Népköztársaság útján (ma: Andrássy út) 1965-ben. Forrás: Fortepan / Kotnyek Antal   
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.