A magyarországi színházaknak be kellett mutatniuk minden színházi évad vége előtt a következő évad műsortervét az adott színház felügyeletét gyakorló megyei tanács végrehajtó bizottságának, illetve el kellett küldeniük azt a Művelődési Minisztérium színházi osztályának is. Előzetesen el kellett fogadnia e két intézménynek a műsorterveket. 1956 után ebben a kérdésben is kiemelt szerep jutott Aczél Györgynek. Ezt a gyakorlatot sohasem tartották cenzúrának, mert az politikailag nem hangzott jól, inkább kötelező „együttműködésként” gondolva rá leplezték el a valóságot. Csakhogy 1956 előtt az volt a kérdés, hogy a népszerű és régóta kedvelt klasszikus műveket miképpen lehet fokozatosan helyettesíteni a párt által korszerűnek vélt szocialista realizmussal nyakon öntött munkákkal. Nem csoda, ha különösen az operettműfaj szocialista megreformálása okozott nehéz pillanatokat az Operettszínház számára. Az intézményt 1949 és 1956 között vezető igazgatónő, Gáspár Margit a lehetőségei szerint igyekezett megújítani a műfajt. Erre szükség is volt, ellenkező esetben a művészei állás nélkül maradtak volna.
A „probléma” 1956 után is megmaradt egyes szektásabb elvtársak fejében. Ráadásul az illetékes, VI. kerületi pártbizottságot különösen zavarta, hogy a forradalom után megválasztott új igazgató, Fényes Szabolcs a klasszikusabb operettdarabokat is megtartotta a repertoárban. A VI. kerületi elvtársak között egyesek egyfajta kispolgári reakciós fészekként gondolhattak az Operettre, Fényest pedig kimondva-kimondatlanul, de szerették volna leváltani, miközben ő élvezte a Művelődési Minisztérium bizalmát. (A klasszikus operetteket még Gáspár Margit – e logikátlan korszakban is logikus felújításokkal – igyekezett életben tartani.)
Nem véletlen, hogy az Operettszínház gondjaival, sajátos helyzetével kapcsolatban 1958 végén több feljegyzést készített Fényes Szabolcs igazgató, Szirtes György, a színház üzemigazgatója, Virány László karigazgató, Szlovák László, aki 1960-tól lett a színház igazgatója, valamint Szinetár Miklós rendező és Semsei Jenő dramaturg. Nyilván a kerületi kommunista vezetők kérésére születtek meg ezek a dokumentumok, de a művelődési tárca fennmaradt iratanyagában is olvashatók. Az Operettszínház vezetősége a minisztérium és a kerületi pártbizottság harapófogójába szorult. A kérdés továbbra is az volt, hogy miképpen lehet Lehár Ferenc, Huszka Jenő, Kálmán Imre és más klasszikus szerzők darabjait háttérbe szorítva megteremteni a szocialista operettet, azaz „korszerű”, a szocialista embertípusnak és az új társadalomnak politikailag is megfelelő művészetet nyújtani?
A Rákosi-rendszer idején folytak sikeresebb és kevésbé sikeres próbálkozások a műfaj szocialista elgondolás szerinti átalakítására. Ennek szellemében készültek el a Palotaszálló, az Aranycsillag, az Állami Áruház, a Két szerelem, vagy a Boci-boci tarka című darabok.
Az Állami Áruház ezek közül igazi klasszikus lett: moziváltozata majd minden évben megtekinthető a magyarországi televíziókban. Gyakorlatilag felülemelkedett annak a korszaknak a logikáján, amelyben megszületett, de nem érte el a századelő operettjeinek színvonalát.