A modern magyar politika- és művelődéstörténet egyik legizgalmasabb, legszínesebb és legsokoldalúbb alakja a hetvenöt éve elhunyt Bánffy Miklós, aki író, szerkesztő, képzőművész, díszlettervező, nagybirtokos és politikus egy személyben. De ő volt az utolsó magyar királykoronázás rendezője és a Trianon utáni magyar diplomácia egyik megszervezője is, aki a nemzetközi tárgyalások szüneteiben karikatúrákat rajzolgatott a világ vezető politikusairól.
A gazdag erdélyi főnemesi családból származó gróf Bánffy Miklós (Kolozsvár, 1873. december 30. – Budapest, 1950. június 6.) már huszonéves korában bekapcsolódott a közéletbe. 1901-ben szerzett először országgyűlési mandátumot. A parlamentben először a Szabadelvű Párthoz, majd az ifjabb Andrássy Gyula által vezetett Alkotmánypárthoz csatlakozott. Az 1905/06-os alkotmányos válság idején (amikor az uralkodó, Ferenc József nem a választásokon győztes ellenzéki erőket bízta meg kormányalakítással, hanem hozzá lojális „darabontokból” állította össze a kabinetet) a függetlenségi ellenálláshoz került közel, majd az 1906 és 1910 közötti kormányzati ciklusban közigazgatási szerepet vállalt, és Kolozsvár, valamint Kolozs vármegye főispánjaként tevékenykedett. Az 1910-es választásokon, miután a főispáni tisztségéről lemondott, Kolozsvár parlamenti képviselőjévé választották. A törvényhozásban ekkor előbb pártonkívüli volt, hatvanhetes alapon, a kiegyezés dualista rendszerének híveként, majd pedig a gróf Tisza István vezette Nemzeti Munkapárt képviselője lett. A törvényhozásban nem sokszor szólalt föl, s nem volt aktív pártszervezeti ember sem, de a közigazgatás világa sem volt az övé, alapvetően ugyanis nem szerette a bürokratikus kötöttségeket.
Kevés képviselőházi fölszólalásainak egyikén a magyar és a nemzetiségi oktatási rendszerről is megfogalmazta a véleményét, s rámutatott arra, hogy a magyar állam minden polgára – nemzetiségtől, anyanyelvtől és vallástól függetlenül – egyenrangú, a magyar nemzet része, valamint kifejtette, hogy szerinte a nemzetiségi nyelvoktatás elkélne a többségi magyar nyelvű iskolákban is. „Nem helyeselhetném azt, hogy az iskolába kerülő növendékek, gyermekek mindjárt az oda belépéskor ilyen megkülönböztetésben részesüljenek, hogy már az életnek nagyon is elején, ott a küszöbön megkülönböztessék, hogy te román vagy, te magyar vagy, hogy ott már azzal kezdődjék a nyilvános életbe való belépés, hogy egyikre-másikra más-más bélyeg üttessék és más-más elbánásban részesüljenek. Azt hiszem, ez ellenkezik azzal az egységesítő felfogással, amely a magyar állami eszmét, az egységes magyar nemzeti állam eszméjét mindenekre kiterjesztve, az intézményeknél nem különbözteti meg az egyes polgároknak nyelvét és vallását. […] Én nagyon helyeslem azt, ha a középiskolákban módjában van az illető szülőknek, hogy a gyermeket egy nemzetiségi nyelvre megtaníttassák; hiszen magam is nagyon éreztem s érzem mindig annak hiányát, mert erdélyi ember vagyok, hogy románul kellő módon nem tudok. Törekedtem is pótolni, de felnőtt korban nagyon nehéz. Azért helyeslem, hogy fakultative lehetséges legyen, hogy a gyermekek ott ily irányban a kellő oktatásban részesüljenek; de a kötelező megkülönböztetését a növendékeknek mindenképpen perhorreszkálom [kárhoztatom, elítélem]. […] Az iskoláknál legyen szabad még egy megjegyzést tennem. Minél előnyösebbnek tartom, hogy a magyar középiskolákba a román nyelvű tanítás is felvétessék, annál előnytelenebbnek tartom, hogy hivatalos megkülönböztetés is történjék a gyermekek között. Középiskoláinknak megvan az a hibájuk a nemzetiségi nyelvű tanulókkal szemben, hogy tanulás közben a magyar gyermekek tömege közt még aszerint is megkülönböztetik a gyermekeket, hogy magyarok-e vagy nemzetiségiek, és ha magyar gyermek nem tud valamit, akkor a tanár azt mondja: szamár vagy, fiam, ülj le, de ha román gyermek nem tud, akkor az orra alá dörgölik, hogy ő nem tartozik az uralkodó fajhoz.”